Hvor er overraskelsene i Fakkelpris-nominasjonen?

Hvorfor er ikke Thor og Carol Kvande blant de nominerte til Fakkelprisen, undrer GDs Olav Brostrup Müller.

Hvorfor er ikke Thor og Carol Kvande blant de nominerte til Fakkelprisen, undrer GDs Olav Brostrup Müller. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

KommentarFakkelprisen på Lillehammer har nominert sine kandidater i kategorien kultur. Det må ha tatt juryen mindre enn et halvt minutt.

Det å kritisere juryarbeid gir alltid en følelse av å være surmaga. Ikke har man spesielt lyst til å stille de nominerte i et kjipt lys, heller.

De nominerte er forøvrig Ingrid Olava, OnklP og Stiftelsen Lillehammer Museum. Verdige kandidater alle tre, for all del. Men likevel:
Navnene på de nominerte i denne kategorien må ha kommet opp i løpet av de første 30 sekundene med drodling på juryens aller første møte.

hvorfor velge de åpenbare kandidatene? Hvor er overraskelsene? Hvilke steiner er snudd? Og hva er egentlig kriteriene?

«Kandidatene til prisene må som hovedregel ha tilhørighet til et geografisk område som dekker Lillehammer og omegn,» heter det i Fakkelprisens statutter. Bo- og arbeidssted blir tydeligvis mindre viktig jo større stjerna er.

Kanskje er det også en fornuftig vurdering. Hvis Fakkelprisen er til for å gjøre lillehamringene stolte av byen sin, er det kanskje fornuftig å peke på vellykkede utflyttere som nettopp Ingrid Olava og OnklP. Men i hvilken grad er de ambassadører for det gode liv på Lillehammer?

Uttalelser i forbindelse med «Hver gang vi møtes» på TV2 gjør ikke OnklP til noen stor Lillehammer-patriot, akkurat - uten at gutten kan lastes for det: At OnklP har kommet dit han har kommet, er mer på tross av enn på grunn av Lillehammer-samfunnet.

Nøyaktig hva det er som gjør at Ingrid Olava gjør seg fortjent til en nominasjon akkurat nå, to år etter forrige plateutgivelse, er også et åpent spørsmål. Kan det skyldes at juryen ikke var godt nok orientert om de mange som bidrar til det frivillige, om enn ikke alltid like blitzregntunge, kulturlivet i byen?

Hvor ble det av Prøysen-tolker Ove Røssbak, som fikk både comeback og oppreisning i 2014? Hvor ble det av skaperne av TV-serien og pengemaskinen «TRIO Odins gull»?

Hvor ble det av artister og pedagoger som Carol Kvande og Thea Kamfjord Eriksen? Kort sagt: Hva er viktigst? Å virke eller synes?

LES OGSÅ: Hjem til Fakkelprisen

LES OGSÅ: Disse opptrer på Fakkelprisen

Artikkeltags