Lobby-penger på avveie

KOMMUNIKASJON: Ordfører Ingunn Trosholmen vil bruke penger på kommunikasjonsrådgivere i sykehuskampen.

KOMMUNIKASJON: Ordfører Ingunn Trosholmen vil bruke penger på kommunikasjonsrådgivere i sykehuskampen.

DEL

gd mener
Lillehammer kommune kjøper tjenester hos kommunikasjonsbyrået Kruse Larsen. – Det finnes veldig mange gode argumenter, og det må formidles på en skikkelig måte. Vi har ikke apparatet til å håndtere det, og har derfor tatt i bruk et kommunikasjonsbyrå, forklarer ordfører Ingunn Trosholmen.

Vi vet ikke hva konsulentbruken vil koste. Vi ser ikke hva de innleide kan tilføre som styrker Lillehammer i kampen om framtidige sykehustjenester. Vi tror heller ikke slik konsulentbruk er fornuftig ressursbruk. Det vi likevel med sikkerhet kan si, er at ordføreren og andre lokalt folkevalgte vil møte sterk kritikk for ikke å ha gjort nok, dersom Lillehammer kommer dårlig ut av sykehuskampen.

Det vi også vet, er at selskapet Lillehammer har valgt ledes av Jan-Erik Larsen, som satt sentralt i regjeringsapparatet til Jens Stoltenberg da helseforetaksloven ble utarbeidet. Vi vet også at tidligere helseminister Bjarne Håkon Hanssen er en del av dette laget.

Det Ingunn Trosholmen og Lillehammer kommune gjør, er å engasjere seg i sykehuskampen på premisser lagt av andre. Slik har spillet blitt. I løpet av to tiår, er det skapt et enormt rom for slike selskaper i norsk politikk og forvaltning. Å kritisere ordføreren for dette, er formålsløst. Lillehammer er en del av et stort bilde der både offentlige og private aktører kjøper slike tjenester, og noen kan til og med finne på kalle det som eks-politikere og andre lobbyister driver for verdiskaping.

Det betyr ikke at dette greit. Dette er ressurser på avveie. Det er trist at folkevalgte på alle tre nivåer ikke i fellesskap gjør forsøk å ta politikken tilbake.

Hyrer PR-byrå: Vil redde sykehuset

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags