Nye E6 – vegen vi har kjempet for

Til glede for mange. Til forargelse for noen. Vi har prøvekjørt nye E6. Er den verdt milliardene? Ja, dette er vegen vi har kjempet for.
Av
Publisert
DEL
Til glede for mange. Til forargelse for noen. Vi har prøvekjørt nye E6. Er den verdt milliardene? Ja, dette er vegen vi har kjempet for.

Kristian Skullerud

ansvarlig redaktør

I grålysningen torsdag morgen. Himmelen er rosa. Gradestokken viser minus 13. Med hjelm, oransje vest og ledebil har vi fått velvillig tillatelse til å kjøre nye E6. Fra Frya til Sjoa. 33 kilometer i «nye» Gudbrandsdalen. Framtidsvegen til 6,7 milliarder. Vegen for miljø, trygghet og framkommelighet.

Kontrollingeniør og hestekar Jan Kvalen kjører ledebilen. I dag mest det første. Med ansvar for utendørs oppfølging av bruer, blant annet Kvam bru. Kvalen har bygget lenge og mye. Mest utenfor dalen, men de siste årene med kort veg hjem til unger, kjerring og hester. - Vi må kjøre pent, sier Kvalen. Det pågår fortsatt finpuss på nyvegen. Men alt skal bli klart i tide.

Trailerne dundrer gjennom Ringebu sentrum. Det vil de gjøre lenge. Takket være politikere som ikke fikk bestemt seg må Ringebu leve med gamle E6. Åpningsfesten er forbeholdt frøninger.

Det tar tid å komme ut på E6 fra Kiwi i sentrum. Lang tid. Hustrige fotgjengere krøker seg mot kulda og venter også tålmodig på å krysse vegen. Det ligner ufrivillige selvmordsforsøk i en tåke av dieseleksos.

Noen kilometer lenger nord svinger vi inn i den nye tid. La oss gjøre unna kritikerne før vi kjører inn i Hundorptunnelen:

Vegen er for smal allerede før den er tatt i bruk. Meningsløst å ikke bygge firefelts hele vegen. Håpløst med midtrekkverk. Bakvendt med gjennomsnittsmåling. Skrekkelig med bomavgiftene. Mer om dette undervegs ...

Hundorp lagt i tunnel. Eller mer presist: Tunnel under Hundorp. Langt der oppe ligger fortsatt Svendsens kafé, kommunehuset og Tveits smie.

Har vi kjørt forbi dem for siste gang? Blir Hundorp et sted for fastboende og andre spesielt interesserte? Hvem vil finne vegen til kaffe og historisk sus på DaleGudbrands ærverdige gård?

Ellers intet vondt om tunnelen. Om tunneler kan være vakre, så er denne i nærheten. På sitt vis. Rene, stramme linjer i svart-hvitt med en stripe av gult. Og symmetriske lyskjeder.

Etter fire kilometer tunnel kommer den første påminnelsen om at dette ikke er en veg for folk som stemmer på Jensen.

Bom nummer en. Den dyreste sørfra. 72 for de store, 36 for de små, - skynde på, skynde på for her skal telleapparatet gå.

Men skulle det ikke bare mangle? Er vi ikke enige om at offentlige midler bør gå til andre som trenger og fortjener det? Jo, vi er det.

Høyt der oppe er det mulig å skimte Rudi gard og Sygard Grytting. Vil fortsatt Baksia, Eidsvåg, Claudia Scott, saueklippere og bygdafester trekke folket opp fra E6? Helt sikkert. Men hvor var egentlig avkjøringen? Trolig før tunnelinnkjøringen. Verdt å huske. 60-sone forbi Norges lengste møbelbutikk er en saga blott.

Det eneste som minner om Harpefoss i den nye tid er Harpe bru. Så er den også til forveksling lik - nettopp - en harpe. Med sine stramme strenger mot betongmastene. Harpe bringer oss over Lågen til baksida. Vestsiden. Apropos bruer: Her finnes mange. Bare ikke ved Perkolo. Betongbruer og trebruer. Runde bruer og rette bruer. Vakre bruer og ikke så vakre bruer.

Tre elger kikker nysgjerrig på de første av millioner biler som skal endre deres trekkmønster. Alternativt bringe dem til de eviggrønne skoger og enger. Skjønt vegvesenet har ikke spart på viltgjerdene. De siste strekkes opp i det vi passerer.

Er egentlig alle nye veganlegg helt like med sine sirlige fjellskjæringer og symmetriske gråsteinsmurer, viltgjerder, bruer, beplantninger, skilter, rasteplasser og toalettanlegg?

Det er neppe så mange måter å bygge veger på. Men dette kunne like gjerne vært en veg gjennom Trøndelag. Ellers enda verre: Hedmark. For øvrig: 80 ulike konstruksjoner over, under og langs vegen.

Ja, mange skilter, - men likevel er det fort gjort å kjøre forbi Vinstras nye bydel når du kommer sørfra. E6 ligger lavt i terrenget. Strengt tatt er det ikke mulig å oppdage annet enn Circel K og Jysk sengetøylager for den som kjører fartsgrensa.

Hvor er Peer Gynt-statue i et moderne uttrykk eller andre påminnelser om kulturbyen Vinstra?

Vi haster uansett forbi Vinstra. Vi lever fortsatt i frykt for represalier etter å ha kalt Rune Støstad for Donald Trump.

Det var utelukkende godt ment. Som imperiebygger. Intet annet sammenligningsgrunnlag. Absolutt ikke. Og humor er en vanskelig sak. Fri oss fra Trump. Leve Støstad. Så er det sagt. Er det tilgitt?

E6 stiger merkbart opp mot Teigkampen og tunnelen som skiller Kvam fra denne verden. Hm... Nei, vi lar det bli med det. Kvamsbordet på Sinclair har fortsatt livet rett. Men vil trailersjåfører svinge tilbake mot Kvam for speilegg og karbonade?

Teigkamptunnelen erstatter for øvrig en av de verste og mest svingete delene av gamle E6. Så må vi også leve med at vi mister Bjørnson-profilen i fjellformasjonen på toppen av samme Teigkampen.

Direkte ut av tunnelen kommer det mest spektakulære byggverk på hele strekningen: Kvam bru. Et gedigent landemerke midt i Lågen, midt i Gudbrandsdalen. 60 meter over vannflaten strekker betongmastene seg. Ledsager Kvalen har vært på toppen flere ganger. Han om det.

Så stopper nye E6 brått ved Sjoa. Omtrent der Knut Granli har skilt om billige tomater og rakfisk av villfisk. Blant det meste annet. Men vegen stopper ikke helt. Det fortsetter en bru ut i ingenting. Der neste etappe av E6 skal bygges fram til Otta.

Hvor lenge blir brua stående som et monument over vegen som ikke er ferdig?

Konklusjon:

Ja, vi vil komme raskere, bedre og tryggere fram. Det var det vi ba om.

Ja, dette er kvalitet i alle ledd, - ingen veg til Europris.

Tja, vi oppdaget kanskje dalenes dal på en ny måte, men: Sørgående trafikk vil få et bedre inntrykk av dalføret enn nordgående.

Ja, tettstedene langs nye E6 får sine klare utfordringer.

Tja, det burde kanskje vært fire felt og større kapasitet, men la oss satse på avlastning pr tog.

Nye E6 er mer enn bare en veg, og når sommeren kommer, vil vi se enda mer.

Gratulerer til et helt dalføre!

Artikkeltags