Gå til sidens hovedinnhold

Mer norskprodusert i butikkhyllene

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


Elisabeth Gjems i Bondelaget sår tvil om dagligvarekjedens intensjoner når hun skal forklare hvorfor det ikke er nok norskprodusert kjøtt i butikkhyllene. Vi kan ikke snakke for andre, men vi kan snakke for oss selv. NorgesGruppen prioriterer alltid norsk kjøtt. Vi ønsker mer norskproduserte varer og råvarer i våre utsalgssteder. Kortreiste, bærekraftig og lokalproduserte råvarer er bra for å få ned vårt klimaavtrykk og opprettholde sysselsettingen over hele Norge, dessuten oser norske varer en kvalitet som resten av verden misunner oss for.

I 2020 ble hele verdikjeden for mat testet hardt på grunn av koronapandemien. Heldigvis viste systemet seg robust og velfungerende, også i unntakstilstand. Fravær av grensehandel og endret handlemønster har bidratt til stor etterspørsel etter norske landbruksprodukter, og særlig kjøttprodukter laget av svin og storfe. Denne etterspørselen har gjort at det ikke er nok tilgang til norske råvarer. Derfor har det i perioder vært mer importert kjøtt i butikkene enn vanlig.

NorgesGruppen ønsker å selge det norske bønder produserer og jobber hele tiden tett med leverandørene, men til tider er det umulig å skaffe nok norsk råvare. Av denne grunn må vi selge kjøttprodukter av importert råvare for å kunne tilby våre kunder produkter av storfe og svin. I 2019, som kan anses som et «normalår», var det over 95 prosent norsk råvare av storfe og svin i våre butikker. Når det må åpnes for mer import, vil andelen norsk råvare ligge på mellom 80 og 90 prosent.

Meny har gjennom sin satsning Matskatter løftet frem over 3000 kortreiste og lokale produkter fra rundt 450 lokale produsenter. Det er fordi vi ønsker å selge norsk lokalmat, fordi vi tror på kvalitet, på små produsenter som tør å tenke nytt, og på levende bygder over hele landet.

Men vi stopper ikke der, vi ønsker å øke tilgangen på norske råvarer og har dessuten utarbeide et nytt design som setter norsk opprinnelse i fokus, og en alternativ løsning når import er nødvendig. I september i fjor endret vi emballasjen på kjøttprodukter slik at det nå er enda enklere å se hvilket land kjøttet du spiser kommer fra.

Påstanden fra Gjems om at dagligvarekjedene importerer kjøtt for å presse prisen på norsk kjøtt har ikke rot i virkeligheten. For vår del går alltid de norskproduserte varene først i hylla, og det har vi tenkt å fortsette med så lenge vi har varen på lager.

Mani Hussaini, næringspolitisk sjef i NorgesGruppen