De jobber for at hytteeierne i framtida skal kunne reise til fjells uten egen bil

MOBILE LØSNINGER: Kristin Prøven i Visit Lillehammer og Amund Hagen Kristiansen i Framtiden i våre hender jobber for å legge til rette for at flere kan droppe egen bil til hytta, eller når de er på hytta. - Vi skal også  tilrettelegge for de som ikke har førerkort, noe som er en økende gruppe tilreisende til regionen.

MOBILE LØSNINGER: Kristin Prøven i Visit Lillehammer og Amund Hagen Kristiansen i Framtiden i våre hender jobber for å legge til rette for at flere kan droppe egen bil til hytta, eller når de er på hytta. - Vi skal også tilrettelegge for de som ikke har førerkort, noe som er en økende gruppe tilreisende til regionen. Foto:

De vil tilrettelegge for at flere kan droppe bilen og velge alternative transportløsninger til hytta. Men i hyttekommunen Øyer blir de fortsatt stående igjen på bussholdeplassen i mangel av andre løsninger fram til hyttedøra.

DEL

(GD Hytte) Et bedre tilbud fra dør til dør, uten at hytteeierne er avhengig av egen bil, er målet i prosjektet til Kristin Prøven i Visit Lillehammer og Amund Hagen Kristiansen i Framtiden i våre hender.

– Drømmescenarioet er at hytteeieren sitter på toget og har én billett, som for eksempel betyr at det står en el-leiebil klar i en utleiepool på stasjonen. Den må være så effektiv at bilen kan benyttes av andre når de kommer fram til hytta. Vi ser også for oss at hytteshuttle på bestilling kan være en løsning for de som ikke har førerkort, sier Amund Hagen Kristiansen, som ser håp om en endring.

– I en av hytteundersøkelsene svarer 52 prosent at de er villig til å la bilen stå, dersom de får alternativ transport fram til hyttedøra.

60 prosent kjenner ikke busstilbudet

Men Kristiansen, som jobber for Framtiden i vår hender fra kontoret i Lillehammer, innser at endringen vil ta tid.

– Endring av vaner er den store utfordringen. For noen vil den komme naturlig når vi ser at stadig færre unge i storbyene har bil. Løsningene er der allerede, og alternativ transport til egen bil betyr nødvendigvis ikke at hverdagen trenger å bli mer vanskelig, mener han.

– Men du kommer deg foreløpig ikke videre med buss?

– Nei, i begrenset grad. Tilbudet er for dårlig. Men vi har også et tilbud som ikke blir benyttet, på grunn av en manglende bevisstgjøring til alternative transport.

Kristin Prøven viser bant annet til hytteundersøkelsen i Hafjell.

– 60 prosent kjenner ikke busstilbudet. Det viser at vi må jobbe bedre med å informere om tilbudet som allerede eksisterer. Ellers ender det slik vi har sett flere ganger, at bussruter fjernes med begrunnelse i at tilbudet ikke benyttes.

BUSS: Forsker Thor Flognfeldt ser at flere eldre hytteeiere etterspør busstilbud, mens Amund Hagen Kristiansen i Framtiden i våre hender ser at stadig færre unge i storbyene har bil.

BUSS: Forsker Thor Flognfeldt ser at flere eldre hytteeiere etterspør busstilbud, mens Amund Hagen Kristiansen i Framtiden i våre hender ser at stadig færre unge i storbyene har bil. Foto:

– Busstilbudet viktig for de eldre

Thor Flognfeldt, reiselivsforsker tilknyttet Østlandsforskning, som har utført den siste hyttebrukerundersøkelsen for Sjusjøen, ser at tilbudet har blitt dårligere.

– Da vi laget den første undersøkelsen på 60-tallet, var det transport med buss fra jernbanen til alle hyttefeltene. I dag går den ikke buss etter klokken 18 fra Lillehammer til Sjusjøen.

Flognfeldt understreker at behovet for alternativ transport har betydning for flere enn framtidige generasjoner uten bil.

– I den siste hyttebrukerundersøkelsen i Ringsakerfjellet, ser vi behov for et tilbud til eldre hytteeiere over 75 år som ikke lenger kjører bil. De blir ikke tilgodesett.

Fakta

Grønn og sømløs mobilitet på skidestinasjoner er et forprosjekt som skal foreslå løsninger for å kunne reise til skidestinasjonene uten bil.

Prosjektet er et samarbeid mellom Visit Lillehammer og Framtiden i våre hender, som er støttet av Oppland fylkeskommune med «grønne midler».


Flere bildelingstjenester

Kristin Prøven sier det allerede finnes en nabobil-ordningen i Lillehammer. Hun ser at det i skjæringspunktet mellom tog, bildelingsløsninger og bestillingsbuss ligger løsninger for at hytteeiere og turister kan komme seg helt fram til døra til ønsket tidspunkt.

LES OGSÅ: Når Andreas (34) kommer med toget, står Gaute (39) klar med bil på stasjonen: – En slik ordning har jeg drømt om

– Nettsiden forteller om 17 ledige biler kommende helg. Denne type bildelingstjenester skal vi jobbe videre med. Toget er en annen viktig transportør i vår region. Vi ser at Vy tenker annerledes, satser på dør til dør-løsninger og ser på muligheter for å finne samarbeidspartnere som kan frakte framtidens hytteeier fra dør til døra. Her ligger det nye muligheter i tjenester, for eksempel matleveranse til hyttene, sier Prøven, som under fritidsboligkonferansen i Hafjell nylig fortalte om destinasjonen Werfenweng i Tyskland.

– Både elbil og elsykkel er tilgjengelig gratis for dem som ferierer i destinasjonen. Med «kurtax», en avgift på det gjestene handler, finansieres transportløsningen, forteller Prøven. Hun tror lignende tilbud blir viktig her i distriktet.

– Hva med eget hyttefelt for eiere uten bil?

– Men for å komme videre, må næringslivet og kommunene sterkere på banen og tenke mer grønn mobilitet i sine planer, sier Amund Hagen Kristiansen.

– Arealplaner påvirker tilbud og etterspørsel. For eksempel så enkelt som å planlegge slik at det blir mulig å legge til rette for at busser kan snu ved hyttefeltene i framtiden, sier han.

Og kanskje kommer han enda lengre. For som Pasi Aalto, lederen for NTNU Wood stilte spørsmål om, etter å ha fortalte om teknologi og muligheter ved digitalt hytteliv under konferansen:

– Har noen tenkt tanken om et helt hyttefelt spesiallaget for alle som ikke har bil? Har noen regnet på den besparelsen?

LES OGSÅ: Lederen for NTNU Wood: – Hyttelivet kommer til å bli snikdigitalisert



Artikkeltags