Vet du om disse virker når du kjører bil?

INGEN LYS: Mange får seg en overraskelse når de støter på biler uten baklys, spesielt når det er lite gatelys. Også bilførerne får seg en overraskelse når de oppdager at baklyset ikke går automatisk på når de starter bilen.

INGEN LYS: Mange får seg en overraskelse når de støter på biler uten baklys, spesielt når det er lite gatelys. Også bilførerne får seg en overraskelse når de oppdager at baklyset ikke går automatisk på når de starter bilen.

Av

Stadig flere kjører uten - det er både farlig og kan gi deg bøter.

DEL

[Østlands-Posten]: Mandag sendte Statens vegvesen en twitter-melding der de skriver at de ser stadig flere bilførere som synder med bilenes baklys.

Nå ber de alle bilførere om å gå ut av bilen – etter at de har startet opp – for å gjøre seg kjent med innstillingene. Alt for at du ikke skal bli en fare i trafikken, skriver Østlands-Posten.

En av årsakene til at stadig flere kjører uten baklys kan være at det kommer stadig flere nye bilmodeller der lysene ikke går automatisk på når bilen startes. Påbudet om baklys på dagtid ble opphevet i 2011.

Derfor oppfordrer veivesenet bilførerne til å sette seg inn hvordan innstillingene på bilene virker.

«Vet du hvordan du skrur på de ulike lysene? Kjenner du baklyset ditt? Gjør deg kjent med bilens innstillinger».

Kan gi forenklet forelegg

Et av de største problemene for medtrafikantene, i tillegg til kjøring i mørket på ettermiddags- og kveldstid, er tunneler. De finnes det en del av i Vestfold, og derfor er viktig å sjekke også her.

Kjører du inn i en tunnel uten å skru på baklyset, kan politiet og UP gi deg et forenklet forelegg, men samtidig er du en fare for andre ved at du er vanskelig å oppdage.

i fjor uttalte UP-sjef Runar Karlsen at også de registrerte en økning i antall biler uten baklys. Han tror mange ikke er klar over at baklysene ikke tennes når du vrir om nøkkelen i tenningen – og vil aller helst at alle har baklyset på – hele tiden.

– Venn deg til å skru på hovedlyset med bryteren når du setter deg inn i bilen, da tennes også baklyset og du er sikret at baklyset er tent i tunneler og i skumringen. Dette er spesielt viktig nå, som det er mørkt store deler av døgnet, sa Karlsen til VG.

Her er reglene for bruk av lys

■ Kjørelys: Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevet at baklysene er tent. Fører av bilen må sørge for at riktig lys er aktivisert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i for eksempel tunnel skal baklys være tent.

■ Nærlys: Det er ikke tillatt ha flere enn 2 nærlys. Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde av 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten.

Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys. Det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys.

■ Fjernlys: Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 480 lux. Tunge lastebiler (N3) kan ha 6 fjernlys.

■Tåkelys: Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.
Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Parkeringslys: Det er kun tillatt å ha to parkeringslys på bilen. Det er altså ikke lov til å bruke parkeringslyspæren i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkeringslysene samtidig er tent.
Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys.

Ettermonterte bremselys: Ettermonterte bremselys, også av den høytsittende typen, skal lyse kontinuerlig ved aktivering. Ettermonterte bremselys som blinker eller på andre måter er egnet til å forstyrre medtrafikanter, er ikke tillatt.

Godkjente lykter: Husk at alt lovlig lysutstyr skal være merket med «E» eller «e», dvs. godkjent iht. ECE eller EEC.

Artikkeltags