(Siste)

VW Tiguan gikk ut av fjoråret som Norges mest solgte SUV, noe som ikke er vanskelig å skjønne. Denne bilen treffer bilbehovet til veldig mange kunder i denne klassen.

Stor nok til å duge som familbil, nok firehjulstrekker til å ta deg helt fram til hytteveggen (i tillegg gi økt sikkerhet på vinteren) og dessuten veldig mye å velge mellom, både av motorer og utstyr.

Alt dette gjorde at Tiguan la samtlige konkurrenter bak seg på salgsstatistikkene. Men det kommer stadig nye utfordrere. Sist ut er Hyundai ix35 - en bil som har svært gode forutsetninger for å bli en ny bestselger i denne klassen.

Hyundai - verdens femte største bilprodusent - er skikkelig i støtet om dagen. ix35 har fått mye skryt siden lanseringen, særlig for kombinasjonen plass og pris.

Dermed er det klart for duell: I det ene hjørnet Tiguan - i det andre ix35. Begge har 2-liters diesel, Tiguan med 140 hk, men ix35 «nøyer» seg med 136. Til gjengjeld har koreaneren en klar prisfordel - 387.950 mot 464.130 kroner.

Kjøreglede

Tiguan er en av de mest velkjørende bilene i klassen. Det er selvfølgelig fokus på komfort og trygge, stabile kjøreegenskaper, men i tillegg kan du faktisk ha det ganske morsomt bak Tiguan-rattet. Den reagerer kjapt og presist og tross ganske beskjeden lengde og akselavstand, er langturskomforten meget bra. Gode forseter trekker opp og lavt støynivå (særlig fra motoren) er også positivt.

Hyundaien overrasker med et understell som virker som det er satt opp for en asfaltert racerbane. Dette er altfor stivt og stumpete. Huller, telehiv og generell dårlig norsk veistandard takler den rett og slett dårlig. Det skrangler, rister og slår - helt på grensen til det skandaløse. Noe kan nok tilskrives testbilens 18-tommershjul, men ikke alt. En SUV bør liksom fikse dårlige veier - er ikke det noe av vitsen? På motorvei derimot er den eksemplarisk med unntak av ørlite «ullen» styring - i alle fall så lenge asfalten er noenlunde nylagt...

VW Tiguan: 5/6
Hyundai ix35: 3 /6

Interiør/plass

Tiguan ser kanskje liten og nesten litt puslete ut, men inni er plassen overraskende stor. Her har VW gjort en imponerende pakkejobb. Stor pluss for baksete som er skyvbart (18 centimeter) i lengderetningen, det gir økt fleksibilitet og gjør at den duger også for barnefamilier uten altfor store plassbehov.

Foran får du følelsen av å sitte i en betydelig større bil. Dashbordet og mye av interiøret for øvrig er hentet fra Golf Plus. Det ser ikke akkurat eksklusivt ut, men gir likevel mer påkostet følelse enn mange av de japanske konkurrentene.

Plassen overrasker positivt i ix35. Den er større enn samtlige konkurrenter i dette segmentet. God plass foran og god plass i baksetet, Største overraskelsen får du allikevel når du åpner bakluken. Bagasjerommet her rommer hele 591 liter mot Tiguans 470. En differanse på over 120 liter - det er ganske mye og merkes godt når feriebagasjen skal på plass.

Dashbord og interiør ellers har et moderne design, er intuitivt og materialkvaliteten er jevnt over god. Men særlig spennende er det ikke.

VW Tiguan: 4/6
Hyundai ix35: 5/6

Motor

2-liters diesel har blitt noe bortimot «fasiten» på motorisering i denne klassen, og VWs motor er en av de beste. Den er sterk og relativt kjapp - dessuten er den et langt skritt framover i forhold til konsernets tidligere dieselmotorer på støy. 140 hk/320 Nm er faktatallene. Dette er rett og slett en motor som kler denne bilen veldig godt. Også sammen med tiptronic-kassa som bilen er utstyrt med. Prestasjonene må vel beskrives som ganske ordinære. 0-100 km/t tar 10,9 sekunder, mens forbruket oppgis til 0,85 l/mil ved blandet kjøring. Helt greit, men ikke best i klassen.

Hyundai har tidligere ligget litt etter når det gjelder teknologi. Men de har heldigvis forstått at det kan ikke verden femte største bilprodusent gjøre. Og deres nyeste dieselmaskin er en positiv overraskelse. Sterk, seig styøysvak og ikke minst - i disse miljøtider - gjerrig på både forbruk og utslipp. Så selv om Tiuganen har fin motorisering bankes den i duellen mot ix35. Koreaneren har fire hester mindre enn Tiguan, altså 136, og samme moment som sin tyske duellant: 320 Nm. 0-100 sprinten er bitte litt tregere enn hos Tiguan, 11,3 sekunder tar det. Men drivstoff-forbruket er betydelig lavere, og den nøyer seg med 0,57 på blandet kjøring.

VW Tiguan: 4/6
Hyundai ix35: 5/6

Design

Tiguan vinner ingen designkonkurranser i vår bok, og kunne rett og slett trengt litt mer maskulinitet. Dette er snilt og nesten litt puslete, og ikke en bil veldig mange snur seg etter. I R-line og knallfarge - kanskje. Men testbilen i helsvart er en svært anonym, men allikevel litt elegant sak. Du snobber absolutt ikke oppover ved å kjøpe denne bilen. Men du havner heller ikke i miljøsvin-med-Harry-SUV-båsen. Akkurat det er nok viktig for endel kunder. Dette er en vanlig bil for vanlige folk.

Det er ikke lett å gjøre oss journalister til lags. Først kritiserer vi Tiguan for å være en smule anonym, og nå har jeg tenkt å gå løs på ix35 for det motsatte...

Vi tror Hyundai har tittet litt over på Ford Kuga, og det er slett ikke noe dårlig triks det. Kuga er en pen bil. Til tross for flere slående likheter - dog med asiatisk vri - har ikke ix35 lykkes på samme måte. I våre øyne ser den nesten ut som en litt forvirret, skjevøyd hamster forfra. Og det hele preges av litt for mange linjer og buer, tilsynelatende uten mål og mening.

VW Tiguan: 4/6
Hyundai ix35: 3/6

Økonomi/miljø

VW Tiguan er i testet utgave nesten 80.000 kroner dyrere enn ix35. Og det er ikke fordi ix-en vi tester er snau - snarere tvert i mot. Vi tester en Premium-utgave, og den er som Tiguan ganske så velspekket med utstyr. Vi tror at Tiguanen er den av disse to som kommer til å holde seg best i pris de neste årene. Rett og slett fordi merkevaren er sterkere, og fordi en bil som selger bra ny, også er populær brukt.

Men tenk også på at selv om Hyundaien har et noe større verditap i prosent, så er den billigere i innkjøp. Og en romslig SUV som er billig å kjøre med vil aldri være tungsolgt.

Når det gjelder service og vedlikehold er Hyundaien litt billigere enn sin tyske duellant.

Også ved dieselpumpa kommer du billigst fra det med en ix35. Forbruket ved blandet kjøring er klassens laveste og ligger på 0,57 l/mil mot Tiguans 0,75. Noe som igjen påvirker CO2-utslippet. ix35: 149 g/km. Tiguan: 187 g/km. Klar hjemmeseier til Korea med andre ord.

VW Tiguan: 4/6
Hyundai ix35: 5/6

Konklusjon

VW Tiguan: Det var ikke mange biler i denne klassen som var så gjennomført bra som Tiguan da den kom. Tiguan er velkjørende, komfortabel, praktisk og likandes bil, men konkurrente kommer galloperende bakfra. Tiguan taper på pris, plass og forbruk/utslipp, uten at disse tingene er direkte dårlige av den grunn.

Det faktum at det er Norges mest solgte SUV, viser jo at bilen elskes av oss nordmenn, og at den oppfattes som et trygt kjøp.

Hyundai IX35: En tvers igjennom ærlig, usnobbete og velutstyrt SUV som byr på overraskende stor plass til både folk og bagasje - til en fornuftig pris. I tillegg vil den trolig gi deg et enkelt, billig og forutsigbart bilhold. Hyundai har som en av få produsenter 5 års nybilgaranti. VW har 3 år. Bilen har egentlig bare en svakhet – nemlig altfor stivt understell

Så hvilken velger vi? Dette ender i et litt klassisk fornuft-og-følelser-spørsmål. Fornuftsmessig er det vanskelig å komme unna Hyundaien. Den er størst, bruker minst og koster dessuten adskillig mindre. Så egentlig burde seieren vært klar. Men samtidig er det mye vi liker bedre med Tiguan. Dette er en veldig gjennomført bil, men veldig få svakheter. Og komfortmessig knuser den Hyundaien. Vi er redd vi ville blitt veldig lei av Hyundai-understellet hvis vi skulle kjørt denne bilen hver dag.