Lykken har to hjul

BILLIG OG BRA: Nils Erik Almestrand ved MC Lillehammer viser fram en Kymco Vitality til Ninni Cathrine Rønningen, som sjekker utvalget av scootere til hun får tatt mopedlappen i løpet av våren. Alle foto: Rune René Kristiansen

BILLIG OG BRA: Nils Erik Almestrand ved MC Lillehammer viser fram en Kymco Vitality til Ninni Cathrine Rønningen, som sjekker utvalget av scootere til hun får tatt mopedlappen i løpet av våren. Alle foto: Rune René Kristiansen

Artikkelen er over 3 år gammel

Våren er høysesong for å handle tohjuling. For mange 16-åringer er scooteren eller mopeden inngangsporten til livet som kjøretøyeier. Men det er mange valg å ta før man står med nøkkelen i den ene hånda og hjelmen i den andre.

DEL

LILLEHAMMER: – Det er egentlig ikke så farlig for meg hva slags scooter det blir, så lenge den virker og går framover, smiler Ninni Cathrine Rønning.

16-åringen fra Hundorp har likevel med seg kompetanse i form av broren Boye (18).

– Han har kjørt opp til bil i dag, så jeg ble med til Lillehammer slik at han kunne hjelpe meg å se på scooter samtidig. Han vil nok godkjenne både hvilken scooter jeg kjøper, og bil også, når den tid kommer.

– Hva slags veier kommer du til å kjøre på? lurer daglig leder Nils Erik Almestrand ved MC Lillehammer på.

– Blir det mye grusveier, eller mest asfalt?

Ninni og broren har startet ved innstegsmodellen til 14.000 kroner, men blir etter hvert geleidet mot en sørkoreansk Kymco Vitality til 16.000 kroner. De ekstra tusenlappene betyr skivebremser foran, litt større hjul og en halv hestekraft ekstra.

– Jeg har ikke dårlig tid, for jeg har ikke tatt scooterlappen ennå. Men det er greit å ha kjøretøyet på plass innen den tid. Scooteren kommer nok til å bli mye brukt, både til og fra jobb, og for å besøke venner, forteller Ninni Cathrine.

Scooter også til gutta

SPORTSLIG SCOOTER: Også gutta kjører scooter nå for tida. Aprilia SR50R er en mer sportslig modell.

SPORTSLIG SCOOTER: Også gutta kjører scooter nå for tida. Aprilia SR50R er en mer sportslig modell.

De siste åtte årene har antallet scootere og mopeder på norske veier steget med drøyt ni prosent, fra 161.622 i 2008 til 178.235 i 2015. Kurven for lette motorsykler har svingt brattere oppover, med en økning på 25 prosent fra 17.677 til 23.509 kjøretøy i samme tidsrom.

MER POPULÆR HOS GUTTA: Før i tida skulle en moped se slik ut. Fortsatt kjøper en del ungdom mopeder som denne Aprilia SX50.

MER POPULÆR HOS GUTTA: Før i tida skulle en moped se slik ut. Fortsatt kjøper en del ungdom mopeder som denne Aprilia SX50.

– Det varierer fra år til år hva folk vil ha. Akkurat nå har det faktisk blitt veldig populært med mer sportslige scootere til gutta, så tradisjonelle girmopeder blir valgt bort til fordel for scooter også der, forteller Almestrand.

– Alle vil ha det som «ulven» i flokken kjører, så det forandrer seg fort. Dessuten er det kanskje et kostnadsspørsmål. En scooter starter på omtrent 14.000 kroner, mens du må ut med over 25.000 for en girmoped.

Kjøpetips

Tenk på underlaget du skal kjøre på. Større hjul gir bedre kjørekomfort og trygghet på grusveier.

Størrelsen er viktig. Finn en scooter som passer for deg.

Det er gjerne lommeboka som bestemmer kvaliteten på kjøretøyet og utstyret. En scooter med store hjul og skivebremser er dyrere enn en med små hjul og trommelbremser.

GDs journalist, som har vokst opp på bygda blant Tempo Corvette og Panther med lettrimmede Sachs-motorer, lar det skinne gjennom at han har litt vanskelig å se for seg den før nevnte «ulven» i flokken på en Vespa med fotbrett, uansett hvor mye stilikon den er.

– Vi ser også at lette motorsykler har blitt mer populære. Enkelte vil jo kjøre litt fortere enn de 45 km/t som en moped eller scooter er sperret på, forteller Nils Erik Almestrand.

– Dessuten ser vi en stadig større trend med at voksne kjøper seg en scooter som kjøretøy nummer to. Den er fryktelig hendig til småkjøring i byen, vet du.

Stilikon til jentene

– Hva er det 16-åringene lurer på når de kommer hit for å kjøpe scooter?

– Det er mange som er innom på en «spionrunde» før de kommer tilbake med foreldrene. Stort sett lurer de på hva som skiller de forskjellige modellene. Eller, ikke alle. Jentene går rett forbi alt annet, og rett bort til Vespaene med glitrende øyne. Jeg kaller det Tone Damli-effekten. Etter at hun poserte på en Vespa for noen år siden, har salget vært veldig bra på de modellene.

I år har Almestrand også tatt inn Vespa i gult, etter flere forespørsler tidligere år.

– Denne koster 29.900 kroner. Det er kanskje dyrt, men det er en veldig fin scooter. Her er det bare metall i kåpa, ikke noe plast noen steder. Dessuten er jo Vespa et stil-ikon. De startet å lage scootere av flymetall allerede i 1946, så dette kan de!

KLASSIKER: Stilikonet Vespa er et kjøretøy som folk snur seg etter på veien. Spesielt når den kommer i sennepsgul utgave.

KLASSIKER: Stilikonet Vespa er et kjøretøy som folk snur seg etter på veien. Spesielt når den kommer i sennepsgul utgave.

«Hvis det funker, ikke fiks det», er tydeligvis mottoet til designavdelingen til Vespa. Det sennepsgule stilikonet har lykt og detaljer i 70-tallsstil. Noen meter lenger bort står en marineblå modell med litt rundere 50-tallslinjer.

Styr unna «selvskrudd»

Enkelte moped- og skutereiere faller for fristelsen til å modifisere doningen. Å kjøpe en slik en på bruktmarkedet, er den største fallgruven Almestrand advarer mot.

– Det er mye «hjemmetrimming» på bruktmarkedet, og de som driver med slikt, ødelegger gjerne mer enn de reparerer. Flere av scooterne og mopedene som selges brukt, er rett og slett «brukt opp». Det blir en del påkost for den nye eieren, og når verkstedregninga blir på sju-åtte tusen kroner, kunne de like gjerne ha kjøpt seg ny scooter.

Artikkeltags