Gå til sidens hovedinnhold

Mye mygg, få turister?

Artikkelen er over 1 år gammel

leserinnlegg Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


Diverse innlegg om den planlagte DNT-hytta Dronningsetra – nordvest for Skåbu – har foto av Strålvatnet, med Vetlvassetra i bakgrunnen. Fotoet viser at det er mye myrlende omkring Strålvatnet, og det viser også moderne kart over det området. Dermed er vel Strål-vatnet feil sted for turisthytte?

Ny turisthytte bør vel bygges i nærheten av godt brukbar bilveg. Jotunheimvegen – fra Skåbu til Bygdin – er egentlig anleggsveg, og fungerer ikke særlig godt som turistveg. Ett annet alternativ er vegen til Heimdalen, og det beste alternativet er vel vegen til Sikkils-dalen? Det bør vel ikke bygges veg fra Skåbu også gjennom Griningsdalen til Sjodalen?

Sikkilsdalsvegen går litt nord for Store Åkrevatnet. Der er det fjellskog på nedsiden av den vegen, og «åpent landskap» med Åkresetra og Fundin på oppsiden. Fra Åkresetra er det gammel og «lettgått» sti forbi Ingulsjøen til Kampen seter i Sjodalen. På moderne kart er det antydet sti også rett opp mot Åkrekampen, for turister som ønsker å gå dagstur over bl. a. den 1778 meter høye Sikkilsdalshøa, vestover til Maurvangen i Sjodalen.

For ca. 150 år siden ville tre unge briter dra på ekspedisjon til den eksotiske sjøen Gjende, inne mellom de ville Jotunfjellene. De var ivrige padlere så de drasset med seg kanoer, på toget fra Kristiania til Eidsvoll, og på Skibladner videre til Lillehammer, som blaserte briter da oppfattet som liten landsby. Videre ble det hesteskyss gjennom Gausdal til Dalbakken skyss-stasjon øverst i Svatsum, før de kunne «sjøsette» kanoene på Espedalsvatnet. De «sjøsatte» kanoene også på Sikkilsdalsvatna; men på stien over til Sjodalen måtte kanoene fraktes på sleder.

Dette for å vise at det har vært ferdselsrute, fra Lillehammer gjennom Gausdal, Espedalen og Skåbu til Jotunheimen. Det har vel noe for seg å «gjenopprette» ferdselsrute, med «godt brukbar» bilveg fra E6 i Vingrom, gjennom Saksumsdalen og den vestre delen av Gausdal til Espedalen og Skåbu, der Sikkilsdalsvegen kan benyttes videre til ny «turisthytte» med store dimensjoner, nord for Store Åkrevatnet.

Skåbu har bidratt mye til storsamfunnet, med leveranse av mye og billig utslippsfri kraft fra Øvre og Nedre Vinstra. Skåbu har – så langt – fått lite vederlag for dette. Skåbu trenger nå et nytt og såpass stort turiststed at det blir et (lite) antall nye arbeidsplasser. Skåbu trenger også ny gjennomgangsveg for bilturister, helt fra E6 i Vingrom, og videre nordover gjennom Murudalen til Rv. 51 sør for Lemonsjøen i Vågå!

Jo Heringstad, Ås