Nå er kontrakten skrevet: 80 busser og 100 ansatte skal drifte kollektivtilbudet

– Vi er først og fremst fornøyd med å ha vunnet kontrakten. Det dreier seg om to store kontrakter, som vil gi en betydelig omsetning for Trønderbilene i årene kontrakten gjelder, sier Vidar Kjesbu, administrerende direktør i Trønderbilene AS. 

– Vi er først og fremst fornøyd med å ha vunnet kontrakten. Det dreier seg om to store kontrakter, som vil gi en betydelig omsetning for Trønderbilene i årene kontrakten gjelder, sier Vidar Kjesbu, administrerende direktør i Trønderbilene AS.  Foto:

Transportkonsernet Trønderbilene AS skal kjøre bussene i Lillehammer og Ottadalen de ti neste årene.

DEL

I juni utlyste Innlandet fylkeskommune en anbudskonkurranse, og da konkurransen var ferdig var det selskapet Trønderbilene AS som ble tildelt kontrakten. Det betyr at det er transportkonsernet, som har hovedsetet i Levanger, som skal kjøre bussene i Lillehammer-regionen og Ottadalen de ti neste årene.

Nylig signerte partene kontrakten.

– Vi er først og fremst fornøyd med å ha vunnet kontrakten. Det dreier seg om to store kontrakter, som vil gi betydelig omsetning for Trønderbilene i årene kontrakten gjelder, sier Vidar Kjesbu, administrerende direktør i Trønderbilene AS.

Ser fram til samarbeidet

Kontraktene som er inngått for de to områdene har over avtaleperioden en samlet omsetning på 1,1 milliarder kroner. De har en varighet på henholdsvis 10 og 9,5 år.

Transportkonsernet har kjennskap til busskjøring i Innlandet, ettersom de allerede harr bussruter i Ottadalen, Valdres, Hadeland, i Land og i Østerdalen. Kjesbu omtaler samarbeidet de har hatt med daværende Hedmark og Oppland, og det de har nå med Innlandet fylkeskommune er noe de ser fram til å videreføre.

– Vi ser fram til å videreføre og utvikle det gode samarbeidet vi har med Innlandet fylkeskommune, sier Kjesbu.

80 busser og sysselsetting av 100 personer

Totalt vil transportselskapet sette inn rundt 80 busser og sysselsette 100 personer. I Lillehammer vil det settes inn nye busser, der bussene i all hovedsak vil være elektriske.

– Det er spennende å være med på å starte opp elektriske busser i Lillehammer by, noe som miljømessing blir veldig bra. Utover det vil materiellet bli videreført i Ottadalen, men det blir nye busser i Lillehammer, sier Kjesbu.

Selskapet starter busskjøringen i Lillehammer i juni 2021, mens kjøringen i Ottadalen starter opp i januar 2022.

Artikkeltags