Gå til sidens hovedinnhold

Nå er propagakjøret i gang

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.


Regjeringen har forsynt kampklare stortingskandidater med biter av det som senere i mars kommer i forslaget til Nasjonal transportplan. Høyre-toppen i Oppland, Kari-Anne Jønnes, mener det er svært gode nyheter for Gudbrandsdalen at E6 Otta-Dombås foreslås inn i Nye Veiers portefølje. På samme lista dukker også riksveg 4 på strekningen Mjøsbrua – Hunndalen opp. Det omtaler Jønnes som «svært gode nyheter».

Det som skjer, er ganske klassisk. De store samferdselsplanene har til alle tider vært politisk salgsvare hver fjerde vår, noen måneder før vi igjen skal til valgurnene. De blå og gule oppfører seg akkurat som sine røde og grønne forgjengere. Dagens politikere oppfører seg slik kolleger gjorde i forrige årtusen. Listetopper får sin tilmålte oppmerksomhet i spaltene, og kanskje er det en og annen velger som glemmer alt det som fortsatt ligger ugjort på listene med gamle lovnader.

Vi er enig med Høyres Kari-Anne Jønnes. Det er viktig for gudbrandsdøler at flaskehalsene på E6 mellom Otta og Dombås blir færre. Dette er viktig også for andre deler av landet, fordi E6 også er viktig eksportveg.

Vi er mer opptatt av at gamle løfter innfris, enn av å få nye

Jønnes sier også at hun er lettet, og at dette er noe Gudbrandsdalen har fortjent. Vi har dårlig erfaring med politikere som kjenner på følelsen av lettelse for tidlig. Gudbrandsdøler vet hva flaskehalser er og betyr. Vi har levd lenge, både med flaskehalser og løfter om at de skal fjernes. Den dag i dag må døler både kjøre på og betale for uferdig veg, og strengt tatt er vi mer opptatt av at gamle løfter innfris, enn av å få nye.

Det er sikkert fornuftig å se strekningen Otta – Dombås i forlengelsen av Sjoa – Otta, og at Nye Veier AS kan tenke på løsninger på Otta og lenger nord samtidig med at planene for veg fram til Otta gjøres ferdig. Men for velgere som fortsatt er usikre på hvem de skal stemme på i september, er det beste rådet å legge alle politiske samferdselsløfter til side.