Nettavisen: – Vi ser en eksplosiv vekst. Det er nær en dobling de siste ukene av folk som går på svindelen på e-post, sammenlignet med det vi vanligvis ser av slike saker, sier Ida Marie Edholm, Nordeas svindelekspert, til Nettavisen.

Hun forteller at svindlerne sender SMS-er og e-poster hvor de utgir seg for å være fra Posten eller Postnord.

– Det kan variere hva som står i e-postene som sendes ut. Det kan for eksempel stå at du må betale noe før du får pakken din. Det er jo veldig aktuelt nå før jul, sier hun, og legger til:

– Vi advarer alle som venter på pakke.

Kan tape tusenvis

Klikker du på lenken som du får i e-posten, må du som regel legge inn kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode.

– Svindlerne kan også be om BankID, og det er det vi er mest redd for at skjer. Kommer de seg inn i nettbanken din, kan de ta mye penger, sier hun.

– Spesielt nå før jul er det jo kjempetragisk om kontoen eller kortet ditt blir tømt, det kan være snakk om store beløp, påpeker hun.

Nylig var det en person som tapte 7500 kroner på denne typen svindel, erfarer Nordea. Har man ikke råd til å tape disse pengene, kan det fort bli problemer når regninger skal betales. Spesielt nå som strømprisene er veldig høye for mange nordmenn.

Også Danske Bank ser en økning i førjulstiden i antall svindelforsøk hvor avsender ser ut til å være Posten eller Postnord.

– Det er alt fra et par hundre kroner til 50.000 kroner per transaksjon, når noen går på svindelforsøkene. Men vi har sett at noen blir tappet for opp til 100.000 kroner også, sier svindeljeger Ingrid Grav i Danske Bank til Nettavisen.

Flisa-bedrift svindlet for 545.000 kroner: – Jeg trodde jeg betalte en lokal rørlegger. Men pengene havnet i Afrika

– Betaler i forbifarten

Selv om det har florert Posten-svindel i et par år nå, ser Danske Bank at kundene deres fortsatt går på svindelforsøkene. Grav sier også at Posten-svindel ofte skjer på e-post, fordi vi er vant til å motta denne typen informasjon på e-post.

– Du får gjerne beskjed om at du må betale noe for å få pakken din, sier hun.

Innholdet i e-postene og SMS-ene ser reelle ut. Grav påpeker at folk gjenkjenner logoen, det er godt språk og alt ser troverdig ut.

– Man får beskjed om å betale en så liten sum at folk gjør det i forbifarten, sier hun.

Summen kan være på så lite som 27 kroner.

Ofte må du først legge inn kortinformasjon, før du blir bedt om å bekrefte med BankID. Dette er siste ledd hvor du kan oppdage at du holder på å bli svindlet, da summen gjerne er langt høyere enn 27 kroner – som først oppgitt.

Plutselig strømmet tusenvis av kroner inn på kontoen til Rune: – Det viser hvor lett det er å svindle folk

Får tilgang til telefonen din

«Vi kunne ikke levere pakken din. Info:» etterfulgt av en lenke, er enda et eksempel på hvordan SMS-ene kan se ut. Nordea har sett flere slike eksempler.

I de falske SMS-ene som sendes ut, får du oppgitt en lenke du må klikke på for å liksom kunne spore pakken din. Du blir så bedt om å laste ned en app, gjennom den lenken, og det må du ikke gjøre.

– Appen er en skadevare som kan infisere telefonen din. Vi kan ikke si konkret alt de får tilgang til på telefonen din, men de kan spre svindelen til de du har på kontaktlista si. Det ser ut som du har sendt dem en melding, sier Edholm.

Denne typen svindel ble oppdaget for noen få uker siden, selv om de har sett lignende før.

Det er i hovedsak folk som har androidtelefoner som blir rammet, erfarer Nordea.

– Ikke last ned apper gjennom andre steder enn Appstore og Google Play, advarer svindeleksperten.

Denne tekstmeldingen er sendt ut til over en halv million personer

Kundene fortviler

Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten Norge, sier at de er veldig kjent med denne typen svindel, og at det har tatt seg opp i det siste.

– Folk som har gått på svindelen ringer oss og er fortvilet. Vi er like lei oss som det kundene er, sier han til Nettavisen.

– Det er profesjonelle kriminelle som står bak dette. De øker aktiviteten i takt med at det handles mer på nett, påpeker han.

Pettersen er imidlertid tydelig på at nordmenn som venter på en pakke fra Posten, aldri vil få e-post eller SMS hvor de må betale noe.

– Det er greit å vite at om du er i tvil, kan du alltid sjekke Posten-appen eller våre nettsider for å finne informasjon om pakken du venter. Du kan også kontakte kundeservice. Men ikke klikk på lenker og gi fra deg informasjon i e-post eller SMS, sier Pettersen.

Han er imidlertid glad for at kundene er flinke til å si ifra når de mottar denne typen mailer eller meldinger fra det som tilsynelatende er sendt fra Posten.

– Vil aldri be deg om dette

Også Postnord kjenner godt til disse svindelforsøkene som eksploderer i førjulstiden.

– Vi vet at svindlerne forsøker å få deg som forbruker til å tro at pakken er på vei, og at du må betale for eksempel porto eller toll for å få pakken utlevert, sier Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i Postnord, til Nettavisen.

Han forsikrer imidlertid alle Postnords kunder om at de aldri vil motta slike mailer eller SMS-er fra dem.

– Postnord vil aldri be deg om å legge inn personopplysninger eller kortopplysninger via SMS eller e-post. Er du usikker, ta kontakt, påpeker han.

Han legger til at svindlerne ikke nødvendigvis vet at du venter en pakke, selv om du mottar slike e-poster eller SMS-er som svindelekspertene advarer mot.

– Det leveres ekstremt mange pakker nå, og ved å sende ut X antall meldinger, vil det alltid treffe noen som venter en pakke, sier han.

Han oppfordrer til å aldri trykke på lenker du mottar, med mindre du er 100 prosent trygg på avsenderen, og aldri oppgi sensitiv informasjon.