GDs naboaviser reduserer antallet papirutgaver fra seks til tre ganger i uka.

Det ble bestemt etter forslag fra de tre avisenes redaktører, mandag. Alle avisene er eid av Amedia.

Endringen skjer allerede fra uke 44, skriver Oppland Arbeiderblad i en pressemelding.

– Lesernes brukervaner er i sterk endring. Mobiltelefon og andre digitale enheter er nå den foretrukne måten å lese også lokale nyheter på, mens papiravis-fallet fortsetter. Dette må vi ta inn over oss, og satse der det teller mest for de fleste abonnentene, sier ansvarlig redaktør og daglig leder i OA, Erik H. Sønstelie.

Satser digitalt

– Vi skal gi abonnentene våre mer lyd, levende bilder og eksperimentere med nye presentasjonsformer. Lokalt, og som del av mediekonsernet Amedia, skal vi dessuten satse mer på podkaster, både nasjonale og lokale, og vi skal forvalte de omfattende sportsrettighetene Amedia sitter på fra og med neste år på en god måte, sier Sønstelie.

Over halvparten av abonnentene til Oppland Arbeiderblad er i dag heldigitale, og de aller fleste av dem som fortsatt har papiravisen, leser avisen avisen først digitalt. Sønstelie sier at avisen fortsatt skal ta vare på de som foretrekker å lese avisen på papir.

– De tre avisene som leserne får i postkassen blir tykkere og vi skal fortsette å gi ut en ekstra fyldig helgeavis.

GD venter

Gudbrandsdølen Dagningen er deleid av Amedia, men har så langt ikke vedtatt frekvenskutt.

– Dette er nok tema i alle norske aviser. Hos oss har det allerede vært diskutert et par år, uten at det foreligger noen konkret plan om endringer per nå, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør i GD, Tom Martin Kj. Hartviksen.

53 prosent av GDs abonnenter er nå heldigitale og antallet abonnenter på papirutgaven har falt med 10-12 prosent årlig i flere år.

– Også for oss er det et spørsmål om «når», ikke «hvis», legger Hartviksen til.