… ned Bratta i 100 etter avfallsdunken?

Noen må trolig gå både langt og bratt for å levere søppel.

Noen må trolig gå både langt og bratt for å levere søppel. Foto:

Av
DEL

leserinnlegg

Geir Monsen har i GD onsdag 5. februar et debattinnlegg med overskriften "Glør kutter i renovasjonsordningen". Jeg henger meg på dette innlegget, der det står at Glør i utgangspunktet ikke kan kjøre med sine renovasjonsbiler på veier med stigning over 10% og uten å kunne rygge.

Jeg bor i Bratta, der tilkomstveien er som Steilhang i utforløypa ii Kitzbuhel. Her kan det bli utfordrende for aldrende pensjonister som kanskje må henge etter avfallsdunken 200 meter ned til et returpunkt ved Sjusjøvegen.

Dersom Lillehammer kommune har vedtatt Glør sitt transportreglement, vil jeg gjerne ha en prat med vedkommende saksbehandler. Jeg vil også gjerne se saksfremstillingen som etter lov og forskrift må ha passert kommunestyret. I kommunestyret har det dessverre til nå vært mer enn musestille ved behandling av renovasjon - og vann/avløpssaker. Er dette en forklaring her, men nå må den tiden være over fordi noen av oss der ute er på alerten?

Til nå har vi i Bratta hatt besøk av Glør sin store renovasjonsbil på tømmedagene. Bilen er et «stort beist « ,antakelig med tillatt totalvekt på 22 tonn.

Har Glør tenkt tanken…kanskje mindre biler er en mulighet på bratte og smale veier i Lillehammer? Så langt har en eventuell slik tanke ikke gitt som resultat at GLØR har latt bilparken tilpasse seg utsatte veier i Lillehammer…… bare omvendt?

Undertegnede har 8 år «fartstid» som teknisk/driftssjef i Oslo renholdsverk og denne problemstillingen er derfor faktisk ikke ukjent.

Jeg kan nevne bratte og smale veier i Holmenkollen , Grefsenkollen, Nordstrand og flere. Dette førte til at vi i Renholdsverket anskaffet en anseelig flåte av mindre renovasjonsbiler med aggregat på 8-12m3 og med tillatt totalvekt på 12-15 tonn.

Det må Glør vurdere. Skal aggregatene ha to kammer er det mulig å ha for- og bakkammer og ha løfteutstyr som betjener begge kammer.

Glør kan godt tenke på innhente høringsuttalelser i spesielle saker som denne?. Det er slik at at det ikke er alle som surfer på Glør eller kommunens hjemmesider.

Steinar Bungum, Lillehammer


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags