I de siste årene har alpinbransjen hatt utfordringer relatert til ustabilt vær og tøff konkurranse fra andre fritidsaktiviteter. Rekrutteringen av nye, aktive skikjørere blir stadig vanskeligere. Derfor er det viktig for alpinbransjen å se på hva man kan gjøre for å hindre stagnasjon og sikre lønnsom drift i årene fremover.

Alpint og snowboard er flotte aktiviteter for å få mest mulig ut av den vakre norske vinteren, men ikke alle har råd eller tid til det. Det er ingen hemmelighet at alpint er en relativt dyr fritidsaktivitet. Et dagspass i de største alpinanleggene i Norge koster i snitt mellom 500 og 600 kroner, mens et sesongkort koster vanligvis mer enn 5000 kroner. Når man spør potensielle skikjørere om hvorfor de ikke kjører alpint eller gjør det svært sjelden, blir det klart at de viktigste faktorene er begrenset fritid, frykt for mulige helseskader, mangel på utstyr og utilstrekkelige økonomiske ressurser.

Ski- og snowboardopplevelsen påvirkes av snø- og værforhold, bakker og skiheiser som er tilgjengelige i et skiområde, og den tilgjengelige fritiden man har. Hver snowboarder og alpinist har sine egne preferanser angående hvilke type værforhold og skianlegg de foretrekker. En ny undersøkelse forskere ved blant annet Høgskolen i Innlandet har gjort, viser at disse preferansene også avhenger av ferdighetsnivået.

Det viser seg at nybegynnere og mindre hyppige skikjørere har andre skipreferanser og vilje til å betale for opplevelsen enn mer aktive skientusiaster. I tillegg er nybegynnere mer følsomme for dårlige værforhold som sterk vind, dårlig sikt eller snøstorm. De vil sannsynligvis ikke ha valgt å besøke et skianlegg på en slik dag.

For å trekke til seg nye kunder, fremhever alpinanlegg i sine markedsføringskampanjer vanligvis hvor mange skibakker og skiheiser de har. Resultatene av vår undersøkelse påpeker at kun svært hyppige alpin- og snowboardkjørere foretrekker større skiområder og er villige til å betale mer for hver ekstra km med skiløype. Størrelsen på et skiområde er mindre viktig for nybegynnere og mindre hyppige skikjørere. Nybegynnere er ikke villige til å betale for større skiområder, fordi de ofte ikke har tilstrekkelig skiferdighetene for å klare å benytte seg av alt.

For et skianlegg er det viktig å oppfylle skikjørers forventninger og gi dem en tilfredsstillende opplevelse. Løsningen kan for eksempel være å tilby et begrenset heiskort til redusert pris for nybegynnere. Heiskortet vil være billigere, og kun gyldig til et begrenset antall skiheiser og skibakker med lav vanskelighetsgrad og/eller kun på bestemte ukedager. Et vanlig heiskort vil fortsatt gi full tilgang til skiheiser og skibakker på alle ukedager. Et slikt «nybegynner- heiskort» tilbys allerede enkelte skisteder i Sveits og Frankrike. Med et slikt tilbud har alpinanlegget mulighet til å nå en bredere kundegruppe, og forbedre kapasitetsutnyttelsen til anlegget.

Iveta Malasevska, forsker ved Østlandsforskning, Høgskolen i Innlandet