Bedriften mot strømmen

Daglig leder Geir Kåre Kroken og fabrikksjef Nils Christian Steig,ved Isoterm i Ringebu, kan vise til gode tider ved fabrikken på Frya.

Daglig leder Geir Kåre Kroken og fabrikksjef Nils Christian Steig,ved Isoterm i Ringebu, kan vise til gode tider ved fabrikken på Frya. Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

Tross finanskrise har de rekordomsetning og går et nytt år friskt i møte.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Rørprodusenten Isoterm i Ringebu er som kjerringa mot strømmen i disse finanskrisetider.

- Vi har hatt det beste året i Isoterm sin historie. Det sier daglig leder Geir Kåre Kroken og fabrikksjef Nils Christian Steig. Omsetningen i år lander på 80 millioner kroner. Det betyr en dobling av omsetningen de siste fire årene.

God følelse

- Vi føler oss litt som kjerringa mot strømmen i disse tider, sier Kroken. Han er fornøyd. Pila peker opp. Antall ansatte har økt, til 40 personer.

- Vi har en god følelse, men samtidig har vi et realistisk forhold til situasjonen. Fordelen vår er at vi er inne i markeder som er mindre påvirket av den økonomiske situasjonen. Vårt største marked er eksisterende hyttefelt og her ser det ikke ut til å stoppe opp.

Også mange kunder i kystområdene sørger for godt salg av Isoterm-rør.

Rør som er merkevare

Isoterm-røret, det tidligere Elvestad-røret, er bedriftens viktigste produkt. Det er også her det meste investeres og det er her de ser muligheter for vekst og utvikling.

- Vi har er sterk markedsposisjon. Dette røret er en merkevare i vår bransje, sier Steig.

26 millioner kroner er investert på Frya, etter at de fikk nye eiere i 1999, selskapet JEBO AS. Bare siste året er det investert 8 millioner kroner i ny produksjonslinje, der det tradisjonsrike Isoterm-røret er det ledende produktet. Røret sørger for 50 prosent av omsetningen.

Samtidig jobbes det med å utvide produktspekteret.

- Vi har eiere som kan bransjen og som skjønner hva vi driver med. De investerer og reinvesterer det vi har tjent. Det er viktig for oss som lokal bedrift.

Travel høst

- Vi har ikke merket noen nedgang i markedet. Heller det motsatte. Høsten har vært travel. Det ser også ut til at vi får mye å gjøre på nyåret, sier Kroken.

- Men er dere forbedret hvis nedgangen når Isoterm?

- Ja, vi må være forbedret på en mulig nedgang. Utfordringene kan også komme til oss. Men vi jobber med tiltak for å møte dette, sier Isoterm-ledelsen. Men per i dag er det ingen ting som tilsier at pila vil gå vesentlig nedover.

Budsjetterer med svak nedgang

Kroken sier at bedriften budsjetterer med omtrent samme nivå neste år, som inneværende år.

- Vi budsjetterer med en svak nedgang, men vi håper og tror på et tilnærmet samme nivå som i år.

- Vi har ute mange tilbud og har mange tilbud som vi er i ferd med å regne på. Derfor har vi god tro på at vi får en del prosjekter neste år, sier Nils Christian Steig til GD.

Resultatet for dette året er ikke klart. I fjor hadde bedriften et reelt resultat på sju millioner kroner.

Utenlandske markeder

For framtidig vekst tenker Isoterm internasjonalt.

Målet er å bli ledende innen frostsikre rør i Norden. I tillegg er Canada og Russland et mål. Innovasjon Norge jobber mot markeder i Canada på vegne av Ringebu-bedriften.

- Vi må se framover. Hvis man er på hugget, får en med seg de oppturene som er. Nå ser vi på flere mulige markeder. Land som har samme klima som oss, har et stort behov for isolerte rør. Vi har lyst til å bli sterkere i Norden. I tillegg har vi kontakter i Canada og Russland. I skal gjøre en hederlig jobb for å se om vi kan lykkes her, sier Kroken.

- Vi ser at deler av markedet i Canada bruker løsninger vi brukte for flere tiår siden. Før Isoterm-røret kom. Så her ligger det muligheter. Men det å bli sterkere i Norden har førsteprioritet, sier Steig.

Artikkeltags