Bygget gokart-bane alene

ENDELIG FERDIG: Gokartbana i Brauta på Fåvang har kostet Svein Tore Åmodt mye svette og penger. Men nå er den endelig ferdig. Her sammen med kona Guri og barna Eirin og Morgan.

ENDELIG FERDIG: Gokartbana i Brauta på Fåvang har kostet Svein Tore Åmodt mye svette og penger. Men nå er den endelig ferdig. Her sammen med kona Guri og barna Eirin og Morgan. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Uten et øre i tilskudd har Svein Tore Åmodt fra Fåvang realisert drømmen i Brauta i Fåvang; en helt ny gokart-bane.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

FÅVANG: Før helga var det åpning med tidligere ordfører Anders A. Fretheim og Åmodts egen far som prøvekjørere.

Bana har kostet Åmodt rundt 1,2 millioner kroner i rene penger. Legger en til egeninnsatsen, blir prisen kanskje det dobbelte. Nå håper han motorinteresserte fra distriktet finner veien til baksida på Fåvang.

- Interessen har vært stor lenge, selv om jeg har prøvd å holde det litt hemmelig. Om det kommer 100 her i dag blir jeg beit, ler han.

Åmodt har gjort alt sjøl, fra grunnarbeid med gravemaskin til eget kafébygg. Det fikk han for øvrig billig, delte det i to og fraktet det på lastebil. Det har tidligere vært lager til Fåvang Bygg.

Tilskudd fra det offentlige har det vært smått med. Det er ingen klubb som står bak, kun Åmodt selv som vil drifte kommersielt. Dermed faller han utenfor. Bare asfaltlegging har kostet en halv million og sju nye gokarter er heller ikke billig, rundt 300.000 kroner.

- Det eneste jeg har fått er 8.000 kroner etter en gammel jaktkamerat som døde. Ellers er det egne penger og lån.

- Men hvorfor?

- Jeg husker da jeg selv var ung. Det var å «lure seg åt» med en gammel moped for å rase litt på setervegen. Jeg ønsker å gi ungdom og andre med motorinteresse et tilbud. I Fåvang er det ikke all verden å finne på med mindre du har slålomski eller fotballsko. Bruken av bana er det bare fantasien som setter stopper for. Jeg har syslet litt med tanken om kjøreopplæring på moped, for eksempel. Og det er fullt mulig å sette piggdekk på gokartene og kjøre om vinteren.

- Hva med støy og naboer?

- Det har gått veldig greit. Støyberegninger er foretatt og godkjent - og naboene har gitt klarsignal. Alt i orden, smiler Åmodt.

Opprinnelig var det fire aksjonærer som startet planleggingen av bane for tre år siden. Av ulike årsaker falt de andre fra og Åmodt ble sittende igjen med tegninger og pågangsmot. Han får ikke fullrost egen familie som har lagt til rette for at han kunne drive i Brauta hver ledige stund det siste året.

- Uten ei forståelsesfull kone og en far som har hjulpet meg med skifervirksomheten jeg driver, hadde det aldri gått. Jeg har veldig mye å takke dem for, sier han.

- Du er ikke redd for å tape store penger?

- Nei, dette skal gå det, selv om det sikkert er en del som tror det motsatte. Jeg sammenligner det med å kjøpe en båt til to millioner og plassere den på Mjøsa. Det er noe du har investert i og som nødvendigvis ikke skal gi avkastning. Jeg er ikke avhengig av det, men det hadde selvfølgelig vært hyggelig og tjent noen kroner når det først står her, sier han.

Åmodt er usikker på om han er den eneste i landet som bygger slik bane for egne penger og for egen maskin. Det lykkes ikke GD å få en kommentar fra Norsk Bilsportforbund om satsingen.

Artikkeltags