Dyre jakker selger som aldri før

Celine Lysaker selger 10 til 20 jakker i uka.

Celine Lysaker selger 10 til 20 jakker i uka. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Blir du sjokkert over at unge mennesker kjøper vinterjakker som koster helt opp til 18.000 kroner? Si hva du mener på

DEL

Foreldre fortviler. Trenden med dyr gåsedun har tatt av.

I Lillehammer ønsker ungdom å gå med vinterjakker fra 6.000 til 18.000 kroner.

– Jeg blir sjokkert, sier en mamma.

– Jeg fikk den til 18-årsdagen av mamma. Det var noe jeg hadde gledet meg til lenge, sier Ine Linnerud og stikker hendene dypt ned i lommene på sin én måned gamle Canada Goose-jakke.

Det er åpen dag på Høgskolen i Lillehammer, og rundt oss vrimler det av elever. Svært mange av dem er iført Canada Goose-jakker lik den Ine fikk til bursdagen, jakker til rundt 7.000 kroner. Betalingen er det ofte mamma og pappa som tar seg av. Andre ganger har ungdommen spart selv.

Nasjonal trend

En undersøkelse gjort av Ipsos MMI for DNB i 2012 viser at ni av ti foreldre føler at de er utsatt for kjøpepress. Dyrest i drift er 14-17-åringene.

– Jeg blir ofte sjokkert over å se hva andre foreldre er villige til å betale for ungene sine, forteller en mor GD har vært i kontakt med. Hun ønsker ikke å ha navnet sitt i avisa, etter nylig å ha tapt en langvarig Canada Goose-kamp med ett av barna sine.Over halvparten av foreldrene i undersøkelsen oppgir at de ofte ender med å kjøpe dyrere ting til barna enn de hadde planlagt.

Denne trenden er i tillegg økende: I 2007 var antallet foreldre som følte de hadde gått med på for mye i butikken bare 38 prosent.

God butikk

– I fjor ble vi utsolgt én måned før jul. I år er vi utsolgt for visse modeller og størrelser allerede, forteller Celine Lysaker ved butikken Strada på Lillehammer.

Butikken oppgir å selge Canada Goose-jakker for mellom 60.000 og 120.000 kroner i uka. Fortsatt er etterspørselen stor, og kundene målrettede.

– Mange kommer hit med oppsparte penger, eller får jakke av foreldrene sine etter å ha fått gode karakterer, forteller Lysaker, og går bort til stativet der to av de mest populære modellene henger: Den ene koster 5.499 kroner, mens den andre koster 6.899.

– Dette er jakker man fint kan ha resten av livet, hvis man steller pent med dem. De er varme og klassiske, sier Celine Lysaker, som selv har hatt sin jakke i ti år.

– Men det er klart, enkelte foreldre blir litt svimle av prisen. Andre vet veldig godt hva de går til. At merkeklær er viktig blant ungdom, er ingen nyhet. Mange foreldre GD har vært i kontakt med, beskriver likevel dagens prisnivå som nokså sjokkerende.

Rollemodeller

– Sønnen vår går på Lillehammer videregående skole og er fast bestemt på å kjøpe seg Canada Goose-jakke. Vi prøver å si at det finnes andre ting å bruke pengene sine på, men han vil ikke høre, sier Turid Kjøle Granseth fra Brøttum.

Det samme sukket kommer også fra Cathinka Bjørnsgaard, som har en fjortenåring hjemme som for tiden er opptatt av Ralph Lauren-skjorter.

– Det er fint med barn som vil kle seg ordentlig, men vi ønsker jo å fortelle barna våre at det går an å bygge identiteten sin ved hjelp av andre ting enn å bruke penger, sier Bjørnsgaard, som likevel advarer mot å snakke altfor høyt om «bortskjemte tenåringer».

– Vi er en foreldregenerasjon som bruker enormt mye på utseende og interiør. Vi er våre barns rollemodeller, også når det gjelder sinnsykt forbruk.

Med i flokken

Fram til nå har Marte Hjeldsbakken (18) vært fornøyd med sin jakke. Men etter at hun leste en kritisk artikkel om produksjon av gåsedun, har jakka sittet litt vondt på.

– Samtidig kan jeg ikke bare henge Canada Goose-jakka fra meg i et skap heller. Den kostet meg tross alt 7.000 kroner.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken