En ny limtrebru over nye E6 ved Sjoa har kollapset onsdag. Brua var ikke rukket å bli gammel. Den ble satt opp i fjor høst og er til en privat atkomstveg og noen skogsområder, opplyser prosjektleder for E6-utbyggingen på strekningen Biri til Otta i Statens vegvesen, Øyvind Moshagen.

Politiet fikk først melding om ulykken klokken 14.32 onsdag. Bruen kollapset i det en lastebil skulle kjøre over brua. Føreren er fraktet til sykehus. Ingen andre ble skadd i kollapsen.

Moshagen opplyser at de har sendt opp folk for å undersøke kollapsen.

- Både entreprenørens folk og våre eksperter er sendt oppover. Det er eksperter på kjøretøy og konstruksjonsteknikk, sier han til GD.

Moshagen opplyser til GD at brua var dimensjonert til å tåle 65 tonn. Lastebilen veide 31 tonn.

Opereres for bruddskade

Det er ytterligere fem limtrebruer som er bygget på strekningen i perioden fra desember 2014 til september 2015. Moshagen forteller at den aktuelle limtrebruen skiller seg litt ut fra de andre.

- De andre bruene er tradisjonelle buebruer, mens denne var en rektangulær konstruksjon i tre. Dette er standardbruer som har vært bygget i mange år, både i inn- og utland.

Nå settes all innsats inn på å finne ut hva som har skjedd med bruen, og Moshagen påpeker at det ikke er grunn til å mistenke feil ved de andre bruene.

Sjåføren som ble skadd skal ha kjørt en standard lastebil. Ifølge politiet falt lastebilen seks til sju meter i kollapsen. Onsdag kveld får GD opplyst av Sykehuset Innlandet HF at mannen er lagt inn på sykehuset i Lillehammer. Tilstanden er stabil. Han skal behandles for bruddskade onsdag kveld.

Avviser at bruene er farlige

Moelven Limtre AS har montert og levert brua til hovedentreprenøren Implenia Aurstad høsten 2015. Brua er prosjektert og dimensjonert av en rådgiver som er engasjert av Statens vegvesen.

 

- Vi leverer bruene, men det er ikke vi som konstruerer og dimensjonerer dem. Det gjøres i regi av Vegvesenet, forteller direktør Rune Braanaas Abrahamsen i Moelven Limtre AS til GD.

Onsdag ettermiddag har selskapet sendt opp en delegasjon med sine egne folk til ulykkesstedet. 

- Vi ønsker selv å danne oss et bilde av hva som er skjedd.

- Er det sikkert å bruke dette materialet i bruer?

- Ja, det er det. Dette er en uforklarlig feil, som må granskes.

- Hva folk grunn til å være bekymret for at en slik feil kan oppstå i de andre bruene?

- Nei, det har de ikke, slår direktøren fast overfor GD.

Bildeserie

Bilder fra bru-kollapsen

Se også GDs bildeserie fra ulykkesstedet:

Fakta om limtrebruene

Brua heter Perkolo og er den siste av totalt seks trebruer levert av Moelven Limtre AS til utbyggingen. Beliggenheten er rett sør for bensinstasjonen til Knut Granli på Sjoa. Den er 45 meter lang og fem meter bred og skal fungere som adkomst til dyrka mark og skog i området. Ingen høytrafikk-bru, med andre ord.

De øvrige limtrebruene på strekningen er:

* Håmårstad bre,  ved Grytting på Sør-Fron. Lokalvegbru over jernbanen. Trebru med limtrebru. 100 meter lang og fem meter bred.

* Kongsli bru,  Lomoen / lokalvegbru over E6. Trebru med limtrebue. 50 meter lang og fem meter bred.

* Giverhaugen bru, Giverhaugen / lokalvegbru over E6. Trebru med limtrebue: 50 meter lang, fem meter bred.

* Tårud bru, Tårud i Nord-Fron.  Lokalvegbru over E6. Trebru med limtrebue. 50 meter lang, fem meter bred.

* Øla bru, lokalveg, baksida på Kvam / lokalvegbru over Øla. Sprengverksbru i stål med limtredekke. Lengde 65 meter, bredde fem meter.

Se video av brua da den ble montert september 2015

 

Her er bilder fra monteringen av brua i september 2015

Fakta E6 Frya-Sjoa

Byggeperiode januar 2014 - høsten 2016

Entreprenør: Arbeidsfellesskapet E6 Implenia Aurstad ANS.

Totalkostnad E6 Biri-Otta: Vel sju milliarder kroner

Fakta: Statens vegvesen