Etterlyser foreldreengasjement

FORELDREVYER: Professor Thomas Nordahl og prosjektleder Jorid Avdem understreker foreldrenes betydning for barnas skolegang.

FORELDREVYER: Professor Thomas Nordahl og prosjektleder Jorid Avdem understreker foreldrenes betydning for barnas skolegang. Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

- Skolegang er viktigere enn noen sinne. Derfor er det avgjørende at foreldrene engasjerer seg i skolen, for mor og far har stor betydning for barnas læring, sier professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark.

DEL

ØYER: Sjelden har foreldre fått så mange formaninger, dog ispedd en god porsjon humor, som under storforeldremøtet i Øyer mandag kveld.

Det var stinn brakke med 200 frammøtte, og de ble presentert et foruroligende perspektiv på norsk skole gjennom foredraget «Foreldrenes betydning for elevens læringsutbytte».

Dyrt, men dårlig

- Norske elever koster 3040 prosent mer enn gjennomsnittseleven i OECD. Likevel viser Pisa-undersøkelser og andre kartlegginger at vi er blant de landene som scorer dårligst. Vi bruker med andre ord mer penger enn de fleste andre land, men får ikke læring med kvalitet ut av det, sier Nordahl.

Dette forplanter seg til videregående skole, hvor tre av ti ikke fullfører etter fem år.

- Slikt får konsekvenser. I våre barns generasjon vil utdanning bety alt. Bare fire prosent av arbeidsplassene vil ikke kreve utdanning. Hedmark og Oppland har blant de laveste utdanningsnivåer i Norge. I våre fylker blir det derfor svært viktig å prioritere utdanning, sier Nordahl.

Foreldrerollen

Vel har foreldrenes utdanningsbakgrunn mye å si for barnas læring, men først og fremst handler det om holdninger.

- En del foreldre har en tendens til å prioritere fritidsaktiviteter framfor skolearbeid. Ikke så smart i et livsperspektiv.

Nordahl trakk fram en undersøkelse i USA som viser at annen generasjons kinesere gjør det bra på skolen.

- Dette på tross av at foreldrene knapt kan engelsk. Men kineserne anser utdanning og skolearbeid som avgjørende for barnas framtid. Kinesisk-amerikanske skoleelever blir oppdratt til å gjøre lekser og satse på skole. Et eksempel til etterfølgelse!

Viktig vekker

Mødrene Liv Anita Ødegård, Anne Brit Plukkerud, Bente Johnsen og Nina Moen mener Nordahl betimelig setter fingeren på viktige sider ved foreldrenes rolle i barnas skolegang.

- Foreldres medvirkning i skolen kan bli bedre. Det var for øvrig fint å høre betydningen av at barna gjør lekser og at det er foreldrenes plikt å følge opp sine barn!

Artikkeltags