Fikk falsk faktura

JUKS MED REGNING: Den kvinnelige eieren av et enkeltmannsforetak i dalen ble oppringt av en svært pågående telefonselger. Hun avslo alle salgsframstøt. Likevel fikk hun regning i posten.  NHO Innlandet får mellom fire og seks henvendelser i året om problemet med falske fakturaer.Illustrasjonsfoto/arkiv: NTB scanpix

JUKS MED REGNING: Den kvinnelige eieren av et enkeltmannsforetak i dalen ble oppringt av en svært pågående telefonselger. Hun avslo alle salgsframstøt. Likevel fikk hun regning i posten. NHO Innlandet får mellom fire og seks henvendelser i året om problemet med falske fakturaer.Illustrasjonsfoto/arkiv: NTB scanpix

Artikkelen er over 5 år gammel

Stemmen som ringte spurte om adressen var riktig. Så kom det regning i posten.

DEL

Kvinnen som driver et enkeltmannsforetak i dalen, vil ikke stå fram med navn, men hun beretter gjerne sin historie om hvordan hun ble forsøkt svindlet av en telefonselger.

– Jeg ble oppringt av en kvinne som snakket i voldsom fart, og mye. Hun sa hun ringte fra Det norske kartselskapet, som jeg oppfattet som noe offisielt, offentlig. Jeg ble spurt om de hadde registrert den riktige adressen til foretaket mitt. Jeg korrigerte vegadressen med et par husnummer, forteller hun.

- Viktig for utrykning

Telefonselgeren fortalte videre at det var svært viktig å ha korrekt adresse, slik at det skulle være enkelt for utrykningskjøretøy å finne fram til rett sted med GPS.

Deretter ble kvinnen i dalen spurt om hun ville bruke samme logo på kartet, som før.

– Da ante jeg uråd og svarte at jeg ikke ville kjøpe noe, dersom dette dreide seg om salg.

Ifølge innehaveren av enkeltmannsforetaket svarte representanten for Det norske kartselskapet at telefonsamtalen var tatt opp på bånd for eventuell framtidig bruk.

Fikk regning på 6.160 kroner

Få dager senere fikk enkeltmannsforetaket i dalen en regning i posten på 6.160 kroner for oppføring på atlas.no.

Kvinnen tok umiddelbart kontakt med Kartselskapet og ga beskjed om at hun bestred at hun hadde inngått noen avtale og at hun derfor ikke kom til å betale regningen.

Dermed forventer hun at saken er ute av verden.

Nettstedet atlas.no viser ikke firmanavnet til kvinnen i dalen når man søker på adressen.

Ikke la deg presse

Fakturajuks er et så stort problem at Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) lenge har hatt et aktivt engasjement for å komme falske fakturaer til livs.

De har i ti år hatt egne nettsider for å gi næringsdrivende verktøy mot problemet. Nettsidene er nylig blitt oppjustert. Nettstedet finner du her.

– Vær på vakt

– Alle som får denne type henvendelser må være på vakt, påpeker konstituert regiondirektør for NHO Innlandet, Frode Berntsen.

– Ikke akseptert noe som helst over telefon, be om at det sendes skriftlig. Ikke finn på å signere eller gi et positivt svar hvis du ikke er helt sikker på at det er er en vare eller tjeneste du ønsker, råder Berntsen.

NHO har generelle råd om når varsellampene bør skru seg på hos dem som blir oppringt:

Dersom firmaet ditt mottar faktura som du tror er juks, gjør som kvinnen i dalen: Skriv raskt til firmaet du har fått regningen fra med beskjed om at du bestrider kravet.

Hvis du kan dokumentere at du har bestridt kravet og at dine innsigelser er berettigede, kan ikke et inkassofirma inndrive det. Et bestridt krav kan ikke inndrives ved inkasso, men må gå vegen om domstolene.

Mange lar seg skremme av ordet inkasso. GD kjenner til en næringsdrivende som ble så skremt av ordbruken til selgeren av en nettkatalog-tjeneste at hun valgte å betale regningen for å få saken ut av verden.

Ikke gjør det, mener NHO. Det vil føre til at avsenderen av falske fakturaer ser at taktikken betaler seg.

Ikke angrerett

Pressekontakt Martin Skaug Halsos ved Forbukerrådets distriktskontor på Gjøvik forteller at det ikke er uvanlig for dem å få henvendelser fra næringsdrivende som blir forsøkt svindlet.

– Vi er til for forbrukerne, og er ikke rette sted å henvende seg. Folk som driver selskaper må henvende seg næringslivets organisasjoner for å få hjelp, understreker han.

- Hvorfor er telefonselgerne ofte svært pågående overfor næringslivet?

- Det henger nok sammen med at selskaper ikke har samme angrerett som forbrukere, mener han.

Nekter å svare

GD får ikke svar når vi ringer mobiltelefonnummeret til personen som er oppgitt som referanse på fakturaen.

Det norske kartselskapet er et av selskapene med flest klagesaker på seg for urettmessig fakturering.

Akershus universitetssykehus (Ahus) og Oslo universitetssykehus er to av institusjonene som har hatt saker gående mot selskapet.

Store deler av kartjenesten ligner det som er gratis tilgjengelig på nett.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken