Gå til sidens hovedinnhold

Gudbrandsdølen-gruppen gikk 20 millioner i pluss

Artikkelen er over 3 år gammel

Mediekonsernet Gudbrandsdølen-gruppen, som blant annet omfatter GD, Avisa Valdres og Lillehammer Byavis, hadde et overskudd før skatt på 20,4 millioner kroner i 2017. Det er nesten en dobling fra året før, og gir en driftsmargin på 12 prosent.

Reklameinntektene i konsernet gikk ned med ni prosent, eller 7,4 millioner kroner i fjor, men dette blir nesten oppveid av at opplagsinntektene økte med fem millioner, eller seks prosent.

Avisene i Gudbrandsdølen-gruppen er inne i en positiv opplagstrend, for eksempel har GD per mars 2018 650 flere abonnenter enn på samme tid i fjor, og avissalget utgjør nå 51 prosent av de samlede inntektene. De digitale abonnentene utgjør nå 22 prosent av totalen, og en av årsakene til dette er overgangen til «digitalt først» i 2017, som innebærer at alt redaksjonelt innhold blir publisert først på digitale plattformer.

Omsetningen i konsernet økte hårfint med 0,3 prosent, fra 176,3 til 176,8 millioner kroner i 2017, mens antall årsverk ble redusert med fem prosent, fra 128 til 119. Konsernet har en egenkapital på over 100 millioner kroner.

I tillegg til overgangen til «digital først» har GD lansert det digitale markedsføringsselskapet tur.digital i 2017, og 9. mars i år ble Norges første nettavis for hyttefolk, gdhytte.no, lansert. Takket være en avtale med Eidsiva Bredbånd, har den nye nettavisa 3.100 abonnenter fra starten av.

Styret i Gudbrandsdølen AS foreslår at det utbetales et utbytte til aksjonærene på 150 kroner per aksje for 2017 – tilsvarende tre millioner kroner, som tas fra overskuddet i konsernet.