Gå til sidens hovedinnhold

Gjør det på YouTube

Artikkelen er over 9 år gammel

To minutter var ikke nok da gausdølene skulle lage reklamefilm om seg selv.

Fire korte og én litt lenger filmsnutt skal lokke nye innbyggere og næringsliv til bygda. Filmene legges ut på verdens største «kino»: Internettjenesten YouTube, der alle kan publisere og dele fritt.

Tilfeldigheter
I Gausdal tror de at det er mange tilfeldigheter som avgjør hvor folk faktisk ender opp med å bo. En positiv fortelling på film – og et apparat som står klar til å ta imot eventuelle henvendelser – kan være tungen på vektskålen.
I en av filmsnuttene blir påstanden bekreftet. Innflytter og tidligere GD-redaktør Frode Nielsen forteller at beslutningen om å flytte til Gausdal ble tatt i bilen, da han og kona kjørte Øverbygdsvegen for noen år tilbake.

Se innflyttere fortelle hvorfor DE valgte Gausdal

Nå håper informasjonsrådgiver Kjellfrid Flækken & co. at gausdølene og alle andre blir like entusiastiske som dem selv, og sprer det gode budskap. I stedet for å kjøpe dyr sendetid på TV, satser nemlig kommunen på at filmsnuttene dukker opp på pc-skjermen vår (eller smarttelefonen) så å si av seg selv, gjennom deling via e-post og sosiale medier.

Musikken i filmene er blant annet laget av Gausdals egne Yoyoyo Acapulco, som presenterer seg selv og hjembygda i en noe spesiell musikkvideo.

Her kan du se de andre filmsnuttene:

Kom til Gausdal - aktiv fritid året rundt

Med firmaet til Gausdal, om Ellen Strøm som flyttet virksomheten sin til kommunen

Fire av filmene publiseres på YouTube nå. Den siste, som er noe lenger, kommer etter påske. Rundt 240.000 kroner er brukt på prosjektet, som er et samarbeid mellom Gausdal kommune, Gausdal Næringstorg og Henriksen & Røste data, som har laget filmene.

Tusenvis av bilder og 100 reportasjeturer rundt om i bygde måtte til for å lage filmene. Produsentene Jon Gunnar Henriksen og Ingrid Louise Søberg innrømmer at jobben ble mye mer omfattende enn de hadde trodd. Og det er mange bilder og aktiviteter som ikke ble med. Den planlagte lengden på to minutter per filmsnutt ble umulig å holde.

«Griserimelig»
– Dette er griserimelig markedsføring, sier daglig leder Dag Høiholt-Vågsnes ved Gausdal Næringstorg.
Han håper «Kom til Gausdal»-kampanjen vil bidra til å gjøre SSBs befolkningsprognose til skamme. Statistisk sentralbyrå mener nemlig at kommunen vil ha 350 færre innbyggere om 30 år.

– Det er vanskelig å måle effekten på enkelttiltak. Men det er verre å ikke gjøre noe, sier han.

Kommunens egen nettside blir nå oppdatert, slik at alle som måtte la seg friste til å undersøke nærmere blant annet finner kart over ledige boligtomter.

Filmene presenteres offisielt på Gausdalsmessa lørdag.
Men allerede nå kan du se dem på kommunens egen youtubekanal: www.youtube.com/user/komtilgausdal