«Helge Ingstad» har sunket

Fregatten KNM «Helge Ingstad» ligger nesten helt under vann.

DEL

(BA) Kystverket fikk klokken 0617 tirsdag morgen varsel om at krigsskipet hadde glidd dypere ned i vannet. Bilder viser at bare radiotårnet står opp av havet. Fregatten har sunket.

Nils Andreas Stensønes er kontreadmiral og sjef for Sjøforsvaret. Han kaller hendelsen «ufattelig trist».

– Det er ingen god situasjon å miste et fartøy som representerer store verdier og en viktig militær kapasitet. Det er rett og slett ufattelig trist for Marinen, sier Stensønes.

Saken fortsetter under bildet.

Håvard Mathisen, kommandørkaptein, fra Forsvarsmateriell, Yngve Skoglund, flaggkommandør og sjef Nasjonalt Sjøoperasjonssenter, Nils Andreas Stensønes, kontreadmiral og sjef for Sjøforsvaret, Rune Andersen, flaggkommandør og sjef for marinen, Torill Herland, kommandørkaptein og kommunikasjonssjef Sjøforsvaret.

Håvard Mathisen, kommandørkaptein, fra Forsvarsmateriell, Yngve Skoglund, flaggkommandør og sjef Nasjonalt Sjøoperasjonssenter, Nils Andreas Stensønes, kontreadmiral og sjef for Sjøforsvaret, Rune Andersen, flaggkommandør og sjef for marinen, Torill Herland, kommandørkaptein og kommunikasjonssjef Sjøforsvaret. Foto:

De svakeste vaierne røk

Tirsdag formiddag holdt Sjøforsvaret pressekonferanse om den dramatiske utviklingen av fregatthavariet.

Yngve Skoglund, flaggkommandør og sjef Nasjonalt Sjøoperasjonssenter sier dette hele tiden har vært en krevende og kompleks sikringsoperasjon.

– Fregatten har ligget stabilt siden torsdag, det så vi senest i går. Usikkerheten har hele tiden vært knyttet til hvorvidt vaierne ville klare å holde vekten av fregatten oppe. Vaierne klarte å holde fartøyet horisontalt, men vi ser nå altså at de ikke klarte å holde det oppe vertikalt, sier Skoglund.

Sjøforsvaret jobbet mandag kveld med å erstatte og forsterke to av de fremste vaierne som holdt oppe baugen av fregatten.

– Baugen sank cirka en meter dypere i går kveld da de to svakeste festepunktene røk. Vi jobbet frem til midnatt med å forsterke sikringen, men etter midnatt anså vi ikke situasjonen som trygg nok til at vi kunne fortsatt bruke personell i arbeidet. Klokken 0600 røk samtlige sikringer fremme på fartøyet da festet i fjellet ga etter, forklarer Håvard Mathiesen, sjef for Forsvarsmateriell.

– Ufattelig trist

Alle sikringene akterut er fortsatt intakte, og Sjøforsvaret har hatt nede miniubåt for å undersøke hvordan fartøyet nå ligger.

– Vi fortsetter å sikre fartøyet slik det ligger nå, mens vi parallelt planlegger hevingen, sier Mathisen.

– Vi har fått mer vann inn i fartøyet forut, og det skal nå ligge stabilt. Men vi må være sikker på at fregatten ligger slik den skal, legger Skoglund til.

Kontreadmiral Nils Andreas Stensønes er sjef for Sjøforsvaret.

Kontreadmiral Nils Andreas Stensønes er sjef for Sjøforsvaret. Foto:

– Først og fremst er vi glad for at det gikk bra med besetningen, sier kontreadmiral og Sjøforsvarets sjef Nils Andreas Stensønes.

Nå er han opptatt av å finne ut hva som skjedde for å unngå at det skal skje igjen, samt å få opp igjen den militære kapasiteten og ikke minst ta vare på de involverte mannskapene.

Les også: Oppretter intern undersøkelse av havariet

– Nå skal vi få besetningen i gang igjen på en god og kontrollert måte, og den interne undersøkelsen vil starte med å se på selve hendelsesforløpet, og den vil også granske utviklingen i saken, sier Stensønes.

Større skader

Rune Andersen, flaggkommandør og sjef for marinen, sier hele besetningen helt siden kollisjonen har blitt ivaretatt av et stort støtteapparat i Sjøforsvaret.

– Det er viktig å ivareta alle som var involvert, og det er viktig å komme i gang med rutiner igjen. På sikt skal de ut å seile igjen, men det skal skje på en kontrollert og sikker måte. Besetningen vil trenge ulik og individuell oppfølging, og det får de, sier Andersen.

Støtteapparatet består av en rekke ulike fagpersoner med en kjerne av leger, psykologer og prester.

Det er ingen endringer fra i går i forhold til våpnene som befinner seg om bord. Når det kommer til skader på dem og resten av fregatten, er det fortsatt for tidlig å si noe om hvor store de er.

– Målet er fortsatt å begrense skadene så langt det lar seg gjøre. Nå fokuserer vi på sikring og senere berging. Når vi har fått den på land og fraktet til Haakonsvern vil vi kunne se hva som er hensiktsmessig å gjøre videre, sier Stensønes.

– Ettersom fartøyet nå ligger dypere enn i går, vil det sannsynligvis være større materielle skader enn før vaierne røk, men hvor store er det for tidlig å si, legger Mathisen til.

Leder aksjonen

Mandag inviterte Sjøforsvaret pressen ut til Øygarden for en titt på fregatten på nært hold. Da opplyste de blant annet at ni av ti vaiere var festet.

Sjøforsvaret leder bergingsaksjonen av fregatten som ble kjørt på grunn etter å ha kollidert med tankeren «Sola TS» natt til torsdag.

Helge Ingstad

Helge Ingstad Foto:

Kystverket bistår i bergingen, samtidig som de overvåker oljeutslippet fra havaristen, og er i beredskap om det skulle forverre seg.

Solveig Moe Frøland, kommunikasjonsdirektør i Kystverket sier til BA at hun fikk melding fra sine mannskaper på stedet tidlig tirsdag morgen.

Hun sier de i løpet av natten og frem til tirsdag morgen har samlet opp nærmere 12 kubikk ren diesel fra havaristen.

– Det er ingen dramatikk i det, og heller ingen tegn til at det kommer mer olje eller diesel fra fregatten, sier Moe Frøland.

– Vi har et fly som undersøker området. Foreløpig er det ikke dramatikk i mengden olje som lekker, sier Frøland.

Det er Kystverket som har ansvar for oljevernberedskapen i forbindelse med ulykken. Sjøforsvaret har ansvaret for selve bergingsaksjonen av KNM «Helge Ingstad».

Arbeidene med å sikre og redde den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad utenfor Sture i Øygarden fortsatte i dag. Skipet blir sikret med wire i land og planen er å flytte det til en lekter for å slepe skipet til Haakonsvern.

Arbeidene med å sikre og redde den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad utenfor Sture i Øygarden fortsatte i dag. Skipet blir sikret med wire i land og planen er å flytte det til en lekter for å slepe skipet til Haakonsvern. Foto:

Samlet opp diesel

Uavhengig av den siste utviklingen, som gjør at fregatten har seget lenger ut og ligger dypere, har Kystverket mobilisert mer ressurser.

– Vi jobber for å være på den sikre siden, og har rekvirert ytterligere to fartøy i den kystnære oljevernberedskapen, sier kommunikasjonsrådgiver Pål Are Lilleheim i Kystverket til BA.

Det har tidvis vært lekkasjer fra fregattens dieseltank, men det er ikke mer nå enn før, opplyser Lilleheim. 

Helge Ingstad

Helge Ingstad Foto:

Tips Oss
Tlf.: 977 21 000 Mail: tips@gd.no MMS/SMS: GDTIPS + mld til 2470

Artikkeltags