Integreringsminister Jan Tore Sanner (H) vil lære integrering i Lillehammer

VIL LÆRE I LILLEHAMMER: Jan Tore Sanner, kunnskaps- og integreringsminister.

VIL LÆRE I LILLEHAMMER: Jan Tore Sanner, kunnskaps- og integreringsminister. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) skal på turne for å lære av gode eksempler. Et av stoppestedene er Lillehammer.

DEL

Mandag 9. april reiser Sanner til Bodø, og utover våren står blant annet disse stedene på planen: Kongsberg, Drammen, Bergen, Ålesund og Molde, Tønsberg, Kristiansand og Lillehammer. Sanner (H) skal blant annet delta på Maihaugkonferansen som arrangeres 10. og 11. mai.

"Inspirere gjennom kunnskapsformidling"

Det er Fylkesmannen i Oppland og Integrerings- og mangfoldighetsdirektoratet (IMDi), som arrangerer konferansen i samarbeid med Maihaugen og Kommunal Kompetanse. Deltakerne skal blant annet diskutere innvandreres muligheter til utdanning og samfunnsdeltakelse.

"Konferansen har som mål å inspirere gjennom kunnskapsformidling, synliggjøring av utfordringer og nyttige tilnærminger i mangfoldighetsarbeidet".

Les mer om konferansen her

Koranskoler

Før jul skal regjeringen legge fram en integreringsstrategi. Det overordnede målet er at flere skal lære norsk og komme raskere i jobb, men kampen mot negativ sosial kontroll er også svært viktig, understreker Sanner.

Han nevner tvangsekteskap og det at barn sendes til såkalte koranskoler, for eksempel i Somalia.

– Vi vet at det er mange grunner til at barn fra minoritetsmiljøer sendes til Somalia og andre land. Det handler dels om manglende tillit til norske institusjoner og at foreldre ønsker at barna skal tilpasses deres kultur. Vi er krystallklare på at ingen skal sendes ut av landet mot sin vilje, sier Sanner, som avviser at en slik praksis kan forsvares med at intensjonene er gode.

– De pakistanske miljøene har lyktes bedre enn en del andre, konstaterer han.

Han mener foreldreveiledning og opplæring i verdier som likestilling, ytringsfrihet og barneoppdragelse må vektlegges tidlig i integreringsprosessen.

Slutt på kursbonanza

For å sikre bedre resultater i introduksjonsprogrammet, vil Sanner ha bukt med det han kaller «kursbonanza» og heller satse på det man vet bidrar til å få folk i jobb. Tilbudet skal tilpasses den enkelte bedre og kan bli utvidet til inntil tre år, er et av forslagene.

På sin norgesturné vedgår han at det kan dukke opp noen dårlige eksempler også. Det er et faktum at kommunenes integreringsresultater er svært forskjellige.

– Men i debatten om integreringspolitikk løfter vi ofte fram de eksemplene som ikke fungerer, mens jeg ser at vi også lykkes med mye i Norge, sier Sanner og viser til at det er mindre konflikter i byene enn man har sett i nabolandet Sverige.

(©NTB)

Artikkeltags