- Kan ikke stenge internett

PC-BRUK I SKOLEN: - Vi bør rette oppmerksomheten mot  på at PC er et godt og nyttig verktøy i skolen, sier IT-asvarlig Tor Olav Steinsvoll ved Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule. På bildet  er tredjeklassingene Mads Stadeløkken og Eirin Sveahaugen  i sving med skolearbeid  - på PC.Foto: Leif Øverland

PC-BRUK I SKOLEN: - Vi bør rette oppmerksomheten mot på at PC er et godt og nyttig verktøy i skolen, sier IT-asvarlig Tor Olav Steinsvoll ved Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule. På bildet er tredjeklassingene Mads Stadeløkken og Eirin Sveahaugen i sving med skolearbeid - på PC.Foto: Leif Øverland Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Det er en illusjon å tro at elevenes tilgang til nettet kan sperres helt i skole-tida, sier IT-ansvarlig Tor Olav Steinsvoll.

DEL

LILLEHAMMER: Det sier Tor Olav Steinsvoll, IT-ansvarlig ved Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, avdeling Otta.

- I dag er teknologien laget for at folk skal kunne komme seg lett på nett. Mulighetene for å kommunisere er uendelige. Den utilsiktede nettbruken i skoletiden er en av konsekvensene, fortsetter Steinsvoll.

Mens Lillehammer, Mesna, Vargstad og Gausdal videregående skoler har gitt lærerne et verktøy som gjør dem i stand til å stenge PC-ene i klassen, har skolene på Vinstra og i Nord-Gudbrandsdal valgt å avstå.

Omgår problemet

- Det hjelper ikke å sperre skolens eller klassens nettilgang hvis det er åpent nett i nabolaget. Via iphone er det enkelt å omgå problemet. Uansett hvor mye vi forsker, vil det alltid være muligheter.

Steinsvoll synes for øvrig at det blir for mye fokus på at elever kan komme seg på nett i tide og utide.

Klasseledelse

- Jeg synes PC-en er blitt en syndebukk. Elever har hatt med seg jukselapper til alle tider, også før dataen kom. Det blir feil å fokusere på juksing til prøver og eksamener eller spilling og chatting i undervisningen. Vi må kunne lage eksamensoppgaver tilpasset dagens situasjon.

- Hva er løsningen?

- Klasseledelse. PC kan brukes til mange nyttige og fornuftige ting i opplæringen. For å styre dette må vi ha klasseledelse. Lærerne må blir flinkere til å lede elevene. Problematikken med klasseledelse ble synlig da PC-en kom på plass i skolen, hevder Steinsvoll.

Han sier videre at skoleeieren må sørge for at lærerne får opplæring i databruk i undervisningstimene og tips om hvordan de skal holde kontroll i klassen. Enkelte lærere er for passive og skylder på PC-en i stedet for å gjøre nødvendige grep for å endre situasjonen.

- Det er ikke bare databruk som er problem i klasserommet, men også mye annet, som for eksempel mobilbruken. Det er på tide å flytte oppmerksomheten til hvordan PC kan være til nytte som et viktig verktøy og godt pedagogisk hjelpemiddel.

Artikkeltags