Død mann fikk brev om båretransport fra NAV

Artikkelen er over 4 år gammel

89-åringen sovnet stille inn. Så tok NAV kontakt.

DEL

En Lillehammer-mann gikk bort i slutten av oktober. Han var nær 89 år og hadde hatt et godt liv. For det lokale NAV-kontoret var siste ord likevel ikke sagt.

Fikk brev to uker etter dødsleiet

14 dager etter mannens død dukket det nemlig opp et brev fra NAV. Der ble avdøde orientert om at hans "søknad om båretransport" ville "bli behandlet så snart som mulig og senest innen 1 måneder".

Når et medlem i folketrygden dør i Norge og båren med avdøde må transporteres lengre enn 20 km, har man rett til å få dekket nødvendige utgifter til transport til nærmeste naturlege gravplass, mot en egenandel på 2208 kroner, opplyser NAV på sine hjemmesider.

Men det er ikke bare å gå hen og dø - man må også belage seg på å vente litt på det offentlige først.

"Hvis saken ikke blir avgjort i løpet av denne tiden, vil du høre nærmere fra oss", skrev NAV-kontoret på Lillehammer 19. november. På dette tidspunktet var begravelsen for lengst avholdt, uten at det så ut til å dempe NAVs ønske om å holde kontakten med mannen. 

- Brev er neppe rette medium

- NAV mener det helt sikkert godt, og har de beste intensjoner, men jeg tror ikke brev i denne situasjonen er det rette medium, sier en av mannens nærmeste pårørende til GD.

- Men hvis det sendes ut tilsvarende til andre, som kanskje er i en enda mer sårbar situasjon enn oss, kan slike brev være både frustrerende og vonde, påpeker mannens pårørende overfor GD.

NAV beklager

- Her har det skjedd en beklagelig feil fra vår side. Brevet skulle gått til det lokal NAV-kontoret. Vi ønsker ikke å legge en ekstra byrde til de pårørende. Det har vært svikt i våre rutiner og vi vil ta opp dette internt slik at det ikke skjer igjen, sier Anita Giæver Hansen, avdelingsdirektør NAV Forvaltning Hordaland, som har ansvaret for denne delen av saksbehandlingen.

 

Artikkeltags