Ullvarefabrikken kjøper opp og ekspanderer

 Administrerende direktør i Gudbrandsdal Uldvarefabrik AS, Jan Skrefsrud, her med Per-Ivar Halvorsrud.

Administrerende direktør i Gudbrandsdal Uldvarefabrik AS, Jan Skrefsrud, her med Per-Ivar Halvorsrud. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS kjøper opp Mandal Veveri AS’ kolleksjon av bunadstoffer. Adm.dir. Jan Skrefsrud forteller at omsetningsverdien på kolleksjon ligger på rundt 15 millioner kroner.

DEL

LILLEHAMMER: – Vi har en strategi på å komplettere vår bunadskolleksjon til å dekke salg av stoffer til alle typer bunader i Norge. Vi har kjøpt kolleksjonen til Mandal Veveri AS, varelageret og alle rettighetene. Det gir oss en komplett kolleksjon og en styrket posisjon i markedet, sier administrerende direktør Jan Skrefsrud i Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS.

Det er ikke foretatt en vareopptelling i Mandal Veveri, så endelig kjøpesum er ikke avgjort.

– Vi overtar dette første desember. Omsetningsverdien ligger på ca. 15 millioner kroner.

– Sikrer arbeidsplasser

Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS er Norges største tekstilinnovatør. Selskapet har 75 ansatte, og produserer årlig ca. 500.000 meter med stoff. Med kjøpet utvides produksjonen med ca. 40.000 meter årlig.

– Vi vil utvide med en markedskonsulent, og det vil komme noen nyinvesteringer på anlegget i kjølvannet av dette kjøpet, sier Skrefsrud som forteller at selskapet har hatt noen gode år.

Han poengterer også at kjøpet er strategisk viktig og bidrar til å sikre arbeidsplassene på Lillehammer.

Srefsrud er strålende fornøyd med satsingen.

– For oss er dette stort, og vi er meget fornøyd med å ha fått mulighet til å gjøre oppkjøpet.

Demmer opp for import

Ullvarefabrikken har alle ledd av produksjonen samlet under ett tak – i motsetning til Mandal Veveri som bl.a. har kjøpt fargetjenester i utlandet.

– Med å satse mer og ha alt under ett tak, demmer vi opp for importen fra utlandet, forteller Skrefsrud.

Han forklarer at det er mange som lager bunader i Norge, både små og store aktører. Noe kjøper stoff til bunadene fra utlandet.

– Det er vanskelig å si noe om hvor stort det er. Vår strategi er å holde på norske tradisjoner.

Artikkeltags