Fredag kårer Medienettverket «Årets kvinnelige medieleder» og «Årets kvinnelige medieledertalent». Det melder nettstedet kampanje.com.

Juryen for årets kvinnelige medieledertalent har nominert tre kandidater i finalen: Camilla Bjørn i VG, Mari Midtstigen i Egmont Publishing og Ingrid Indseth i E24.

Mari Midtstigen er redaktør for fire magasiner i Egmont, Foreldre & Barn, BabyDrøm, BAM og Glade barn i barnehagen.

Prisen «Årets talent» deles ut en gang årlig av «Medienettverket, faglig forum for kvinnelige ledere i mediebransjen».

Prisen skal tildeles en kvinne på maks 35 år som viser stort ledertalent i en mediebedrift i Norge.

Prisvinneren skal ha oppnådd påviselige resultater journalistisk, markedsmessig, organisasjonsmessig, med nyskapning, renomméskapning etc. prisvinneren bør gjennom sitt virke fremstå som et forbilde for andre kvinner som ønsker å bli leder i en mediebedrift.

I årets jury sitter Grethe Gynnild-Johnsen, NRK, Mari Espelin, Budstikka, Trine-Lise Jagge, Dynamic People, Børrea Schau-Larsen, Bergens Tidende, Morten Hatlem, tidligere HR-direktør i Schibsted og Egmont.

Har lykkes

Juryen sier dette om Mari Midtstigen:

«Mari Midtstigen er utdannet journalist fra høgskolen i Oslo. Hun begynte i Dagbladet i en alder av 20 år. Hun var også innom NRK og TV2 før hun startet i som journalist i Elle. I Elle ble hun redaksjonssjef i 2005 før hun i 2011 ble redaktør i Det Nye og Shape Up. I mellomtiden har hun også arbeidet som programleder i flere TV-programmer og skrevet en reisebok.

Mari beskrives som en reflektert leder som målbevisst satser på å bygge opp teamene rundt seg. Kombinasjonen av en klar visjon, omfattende involvering og bevisst utvikling av hver enkelt medarbeider har gitt resultater. Hun har lyktes både med opplagstall og økonomiske resultater gjennom sitt redaktørarbeid.

I et krevende marked har Mari skapt gode resultater med en ung målgruppe som er både kresen og troløs, sier juryen i sin begrunnelse.

Mari har selv vært modell og sikkert opplevd kroppsidealer som er drevet frem av moteindustiren og media. Hun har som redaktør jobbet for sunne idealer som at «alle jenter er gode nok slik de er» og turt å vise at magasiner i for stor grad lever av et glansbilde ideal. Det at det nettopp er henne som har stått for en slik redaksjonell linje er på mange måter spesielt og prisverdig.»

Målrettet

Camilla Bjørn har bred erfaring fra redaksjonelt arbeid og beskrives som en komplett og moderne medieleder. Hun har de siste årene arbeidet med utvikling av nye produkter på digitale plattformer.

Under Camilla Bjørns ledelse har Godt.no og minMote vokst til å bli Norges største innenfor sine områder. Nisjesitene er spydspissen i VG når det kommer til brukerbetaling og innloggede brukere, og er pådrivere for innovasjon og vekst.

Camilla Bjørn omtales som en åpen og uredd, målrettet og engasjerende leder som evner å skape resultater.

Som ledertalent betegnes hun som den «perfekte krysningen», med en solid kombinasjon av redaksjonell, kommersiell og teknisk forståelse.

Markert seg

Ingrid Indseth er nyhetsredaktøre i E24, hvor hun har jobbet siden 2009, først som journalist og fra mai 2011 som nyhetssjef.Da E24 og Dine Penger fusjonerte i desember 2013 fikk hun den nyopprettede stillingen som nyhetsredaktør, en avdeling med 24 ansatte.

Hun hadde ansvaret for den krevende fusjonen mellom E24 og Dine Penger. Ingrid er utdannet journalist fra høgskolen i Oslo og har 1. avdeling jus og statsvitenskap.

Hun har også arbeidet blant annet ved tre distriktskontor i NRK, produksjonsselskapet Monster og VG. Ingrid har ansvaret for E24 Dine Penger, (e24.no og dinepenger.no, dinepenger+) og bedriftens utviklingsressurser.

Hun jobber tett med kommersiell avdeling og arbeider med prosjekter som «Ledertalentene» og «Aksje-NM». Ingrid Indseth har vært sentral i at E24 har blitt nominert to ganger til Schibsted Journalism Award, blant annet for en artikkelserie på E24 som førte til en omfattende gransking av Innovasjon Norge.

Juryen peker på at Indseth har markert seg som en nyhetsredaktør i et nisjemarked hvor det er vanskelig å arbeide fram gode nyheter