33-åringen fra Otta er redaktør i bladet Det Nye.

- Hvordan klarte du dette?

- Vi gikk gjenom en del tester. Simuleringer og personlighetstester. De undersøkte blant mine ansatte og min sjef. Det juryen framhever, er at jeg er engasjert og at jeg klarer å engasjere medarbeiderne mine. De mener jeg skaper dialog, økonomiske resultater og tar vare på menneskene jeg arbeider sammen med.

- Hva var premien?

- Et diplom. Dessuten videre trening hos et firma som driver lederutvikling.

- Trenger du det?

- Jeg er på ingen måte utlært.

- Hvordan er det å drive et ungdomsblad i ei tid da mange unge slett ikke bryr seg om å lese, langt mindre kjøpe?

- Det er kjempeutfordrende marked. Men Det Nye har vært en veldig godt kjent merkevare siden 1957. Jeg mener bladet fortsatt kan være relevant, men på flere plattformer. Vi skal ha nye bein å stå på. Ikke mins digitalt. Blant annet kommer vi med en ny I-pad-utgave med masse spennende muligheter. Det er kav til resultater i bransjen. Men vi har klart å snu en dårlig trend og tjener bra med penger igjen. Noe av nøkkklelen ligger i å skaffe seg inntekter fra lesere og annonsørene på de digitale plattformene. Har tatt opp et gammelt konsert, som før ble kalt Det Nye-piken, og som vi nå kaller Det Nye-jenten. I samarbeid med TV2 Bliss utvider vi merkevaren med fjernsyn og Web-TV. Vi er ikke bare et papirmagasin.

- Hva betyr det for deg å få en slik pris?

- Det er utrolig inspirerende å få så direkte tilbakemeldinger på jobben jeg gjør. Sjefen min lagde en feiring med staben. Det skaper stolthet at det vi gjør bli lagt merke til, og at vi hevder oss i konkurransen med andre bransjer.

Førsteplassen gikk til Magne Nordgård (36), adm. dir./CEO, Eika Forsikring AS, tredje plassen til Simon Andrew Justnes (36), salgssjef i Hewlett-Packard Norge AS,

Juryen sier dette om Maris egenskaper:

- Kandidaten har en naturlig tilgang til lederskap, en naturlig autoritet, og stiller høye krav til sine

medarbeidere og til seg selv. Kandidaten er en utrolig engasjert person, en nysgjerrig og en som

er virkelig er tilstede. Kandidaten er dyktig i å engasjere andre, skape dialog og er ydmyk.

Kandidaten evner å ha fokus både på menneskene og forretningen.

Mari er utdannet journalist ved Høgskolen i Oslo, jobbet i Dagbladet, TV2, NRK før hun begynte i ELLE. Mari begynte i ELLE i 2004 og som redaksjonssjef i ELLE i 2005 de ble senere kjøpt opp av Egmont, Mari har været stillingen som redaktør for «Det Nye» i 3 år. Mari leder redaksjonen som produserer «Det Nye» (16 udgaver i året) og «Shape Up» (11 utgaver i året). Maris jobb er å utvikle printproduktene samtidig som å ta merkevarene inn i framtiden ved å bygge solid tilstedeværelse på digitale platformer.

Sarah Willand, HR direktør i Egmont Hjemmet Mortensen sier dette om Mari:

”Mari er et ekte ledertalent. Hun har på imponerende vis klart å snu en kultur og et magasin fra konflikt og fritt fall til stabilitet og økende inntjening. Hun tenker strategisk og legger langsiktige planer. Med på dette sporet får hun sine medarbeidere, og motiverer dem aktivt og målrettet til å bidra til sitt ytterste” forklarer Willand.

Maris overordnede er enig med Sara Willand. Kjersti Mo, Ansvarlig redaktør/direktør i Egmont Hjemmet Mortensen sier om Mari:

“Mari har en naturlig autoritet som leder. Hun stiller høye krav til kvalitet både for seg selv og sine medarbeidere, og er stadig på søken etter forbedring av både prestasjoner og produkter. Men først og fremst får hun folk rundt seg til å synes at det er gøy å være med på prosjektene hennes, og i retningen hun setter. Derfor lykkes hun også med det meste hun setter seg fore.”