Gå til sidens hovedinnhold

Slutt for plastringer rundt 6-pakninger med øl

Artikkelen er over 3 år gammel

OSLO/LILLEHAMMER: Sammen med Storbritannia skal butikkene i Norge denne høsten begynne å selge Carlsberg-øl uten de tradisjonelle plastringene rundt 6-pakningene. I stedet introduserer verdens tredje største bryggeri en ny øl- og brusboksemballasje der boksene er l"limt" sammen. Hensikten er å begrense mengden plastsøppel, ikke minst for at mindre den slags skal havne i naturen.

Ifølge nettsiden til den norske bryggerikjeden Ringnes, som er datterselskap av Carlsberg-konsernet, vil tiltaket føre til at det spares 170 tonn plast. Etter det GD forstår vil det såkalte Snap Pack-systemet gjelde all Ringnes-øl og -brus.

Først ut er 6-pakningene med Carlsbergs halvliters ølbokser. Plastringene på slike pakninger alene, vil ifølge selskapet spare 17 tonn plastavfall årlig.

Ifølge pressemeldingen planlegger Ringnes i løpet av de neste snaut tre årene å investere flere titalls millioner kroner i nye pakkemaskiner på sentralanlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo.

Tiltaket får ros fra administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, Jaana Røine.

Så får tiden vise om den nye måten å binde sammen øl- og brusbokser på, sammen med forhøyet pant, fører til at færre kaster slike bokser i naturen og i grøftekantene langs vegene.