GD får en halv million av Google

STOLT: Espen Stensvold Rønning, forretningsutvikler i GD, er fornøyd med støtten fra Google.

STOLT: Espen Stensvold Rønning, forretningsutvikler i GD, er fornøyd med støtten fra Google. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Gudbrandsdølen Dagningen har fått en halv million kroner av teknologiselskapet Google til å friste flere lesere til å abonnere på journalistikken.

DEL

GD er et av sju norske medier som har fått penger fra Googles innovasjonsfond for nyhetsmedier (DNI-fondet). En halv million kroner skal hjelpe GD til å gjøre både nettsiden og abonnementsløsningene mer relevant for hver enkelt som besøker dem.

– Når noen kommer inn på GD.no skal vi kjenne igjen leseren og tilby relevante abonnementsløsninger og redaksjonelt innhold, forteller forretningsutvikler i GD Espen Stensvold Rønning.

GD ønsker å kombinere informasjon som allerede finnes i kunderegisteret med data som samles inn fra besøkende på GD.no, både for dem som besøker nettsiden for første gang og for dem som er innlogget med sin AID-bruker.

Les også: Amedia vil selge seg ut av aviser de ikke kontrollerer

Les også: Låner deg siste nytt – på app

– Noe å skryte av

GD utarbeidet søknaden til Google i samarbeid med innovasjonsselskapet ABON. At Google har godkjent GDs søknad betyr mye for avisa og framtidsutsiktene.

– Uten støtten hadde ikke vi fått realisert dette prosjektet. Dette er et langt steg inn i fremtiden for GD, men også for andre lokalaviser og abonnementstjenester. Jeg mener at vi med dette er en del av spydspissen for digitalinnovasjon. Når du sitter på Lillehammer er det gøy. Vi skal skryte av det, sier Stensvold Rønning.

Sjekk også: Bruker jeg "privat" nettleser?

– Støtten gjør at vi kan frigjøre ressurser til å jobbe med akkurat dette.

For å nevne et eksempel: Om du som abonnent har sagt opp ditt GD-abonnement på grunn av pris, vil du med den nye løsningen bli gjenkjent og få rettet nye tilbud mot akkurat ditt behov og ønske.

– Vi har fått en mulighet til å bli gode på dette, sier Stensvold Rønning.

18 millioner totalt

I alt er det sju norske medier som får støtte fra Googles pengesekk i denne omgang. I tillegg til GD er det Aftenposten Ung, DB Medialab, Aptoma, Amedia og Bakken & Bæck.

Disse sju får til sammen rundt 18 millioner kroner ifølge NTB, som selv får støtte til å utvikle og distribuere sportsdata mer effektivt.

– Dette er den andre runden Google kjører med støtte til digitale publisister. De bidrar med dette til å skape bedre innhold eller bedre digitale løsninger, sier Stensvold Rønning om støtteordningen.

Artikkeltags