Musikalsk åpning <br/>av sykkelbyen

Klart: Startskuddet for sykkel-satsningen har gått.

Klart: Startskuddet for sykkel-satsningen har gått. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Lillehammer er en av 32 «sykkelbyer» i Norge. Innen 2020 skal det bli bysykler til utlån, sykkelheis i Lysgårdsbakkene og bedre sykkelveger i byen.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Fylkesordfører Gro Lundby kom tråkkende på sykkelen sin, mens alle andre kom kjørende i bil, da arbeidet med å gjøre Lillehammer til en «sykkelby» for alvor startet opp i går.

- Det er mye høl som må tettes igjen, slo hun fast etter å tatt seg fra sentrum til høgskolen på to hjul.

Arbeidet med å lage en helt egen sykkelveg mellom helsesenteret og HiL startet mandag. Den skal stå ferdig i løpet av året og sikrer raskere og tryggere ferdsel på strekningen, som brukes av flere hver dag. Dette er første skritt mot målet om å bli en sykkelby.

- Det å skille syklister og gående er et poeng. Ingen vil ha hindringer når de kommer syklende, sier Lundby.

Den enormt voksende sykkelinteressen i Norge er noe som kan utnyttes for å gjøre regionen til en sykkelby.

- Sykkel er hot om dagen og vi vil ri på denne bølgen, sier Lundby.

Det gir flere ringvirkninger hvis man får flere til å la bilen stå og heller kaste seg på sykkelen. De mest sentrale er folkehelse- og miljøperspektivene ved dette. Lundby trekker fram en tidligere undersøkelse som viser at en gjennomsnittlig 15.-åring sitter mer i ro enn 70.-åringene.

- Det er skremmende. Vi må jobbe for å motivere de yngre.

Ingen unnskyldning

I en sykkelundersøkelse gjennomført av SINTEF i 2010, sier en av åtte lillehamringer at de vil bruke sykkelen mer dersom det ble bedre tilrettelagt med egne sykkelstier. Det er en unnskyldning som snart ikke lenger er god nok. I løpet av året vil det også bli sykkelveg mellom Skurva og lilletorget.

- Bratte bakker og dårlig vær kan vi ikke gjøre noe med, men med sykkelveg håper vi at flere folk vil sykle mer. Erfaringer fra andre kommuner som har vært gjennom samme prosjekt viser at det har en positiv effekt, sier Lillehammer-ordfører Espen Johnsen.

Birkebeinerarrangementene, Tour of Norway og Edvald Boasson Hagen er bare noen av motivasjonskildene som ble trukket fram for at flere skal ta i bruk sykkelen mer. Alle utfordres til å la bilen stå, uansett egen form og nivå på utstyret. Ordføreren er også sykkelinteressert og forteller at han gjerne tråkker noen kilometer på kveldstid i ny og ne.

- Ikke minst er det flott å få oppleve lokalmiljøet på en helt annen måte, sier han.

Prosjektet er et samarbeid mellom kommune, fylkeskommune og Statens vegvesen. Budsjettet er på 16 millioner kroner. Avdelingsdirektør for Oppland Arild J. Evensen i Statens vegvesen viser til at færre bruker sykkelen daglig enn for 20 år siden. Det er en trend de vil forsøke å snu.

- Vi har jobbet med dette prosjektet lenge. Med bedre infrastruktur vil kanskje flere bruke sykkelen, sier han.

Punktert dekk

For å markere starten på prosjektet ble Lundby, Johnsen og Evensen satt på en eldgammel sykkel og bedt om tråkke seg mot Lillehammer. De kom ikke langt på det humpete og hølete fortauet før ett av dekkene eksploderte. Kanskje kan de prøve igjen når den nye sykkelvegen er på plass.

Herman Schultz (bass), Inge Gjevre (trekkspill) og Dag Leonardsen (trombone) markerte at arbeidet med sykkelveg nord i byen har startet med et musikalsk innslag.

Se og hør Sykkeljazz som feirer sykkelbyen Lillehammer!

Artikkeltags