Sjokk­avsløring om Kiwi og Meny: – Vi er overrasket over at det er så store prisforskjeller

Oslo  20180413.
Konkurransetilsynet utførte onsdag razzia hos Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen etter mistanke om overtredelse av konkurranseloven. Kiwi butikk.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Oslo 20180413. Konkurransetilsynet utførte onsdag razzia hos Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen etter mistanke om overtredelse av konkurranseloven. Kiwi butikk. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto:

Av

Avslører at Norgesgruppen, konsernet bak Kiwi og Meny, får de samme varene opp til 15 prosent billigere enn konkurrentene. – Så store at de kan påvirke konkurransen, sier konkurransedirektøren.

DEL

(Tidens Krav) [NETTAVISEN]: Konkurransetilsynet legger frem rapport om innkjøpsbetingelser i dagligvarebransjen.

Kartleggingen dokumenterer at en rekke leverandører gir dagligvarekjedene Rema 1000, Coop og Norgesgruppen ulike innkjøpsbetingelser.

«I noen tilfeller har enkelte leverandører en prisforskjell på over 15 prosent på varer de selger til dagligvarekjedene. Det vil si at en av kjedene betaler 15 prosent mindre enn andre kjeder for akkurat samme vare», heter det i rapporten.

Store forskjeller

Det vil si at hvis Kiwi og Rema 1000 selger en vare til samme pris, tjener Kiwi tjene 15 prosent mer på varene, noe som vil gi dem en betydelig fordel mot konkurrentene.

– Vi er overrasket over at det er så store prisforskjeller. Prisforskjeller i seg selv er ikke ulovlig, men dersom slike prisforskjeller har medført at forbrukeren har betalt høyere priser som følge av dette, kan det foreligge et brudd på konkurranseloven. Flere forhold, blant annet resultatene fra vår kartlegging, er bakgrunnen for at vi nylig har vært på bevissikring hos to leverandører og en dagligvarekjede. Vi har nå startet en etterforskning for enten å avkrefte eller bekrefte om konkurransereglene er overtrådt, sier konkurransedirektør Lars Sørgard i meldingen.

Konkurransetilsynet har innhentet prisopplysninger fra til sammen 16 leverandører, inkludert varene til Mills, Nortura (Gilde), Tine, Orkla, Mondelez (Freia), Coca-Cola, Ringnes og Nestlé.

Tilsynet har kartlagt prisene på vel 2900 produkter. Dette utgjør om lag 25 prosent av den samlede omsetningen i de tre dagligvarekjedene i 2017.

Ifølge rapporten viser Konkurransetilsynets undersøkelse stor variasjon mellom leverandørene, der noen leverandører har små prisforskjeller, mens andre har høye. I de aller fleste tilfellene er det den største kjeden, altså Norgesgruppen, som får de beste betingelsene.

Razzia

Dette kommer i kjølvannet av en razzia hos store dagligvareaktører som Norgesgruppen; matgiganten bak Kiwi, Meny, Spar og Joker. Stein Erik Hagens matleverandør Orkla og Mondelez, som står bak Freia, de to ledende selskapene innen henholdsvis hygieneprodukter og sjokolade, var også gjenstand for en razzia.

Norgesgruppen har i lang tid vært mistenkt av konkurrentene for å få bedre innkjøpsbetingelser enn sine konkurrenter Rema 1000 og Coop. Det skyldes at Norgesgruppen har rundt 43 prosent av markedet gjennom sine diverse kjeder. Mistanken er at Norgesgruppen bruker størrelsen sin til å få varene sine billigere, og kan dermed tjene mer på å selge de samme varene til samme pris.

Razziaen hos Orkla var rettet mot selskapet Lilleborg, som har noen av de aller mest populære merkevarene i norske dagligvarebutikker. De inkluderer Jordan tannbørster, Solidox tannkrem, Lano såpe og andre hygieneprodukter som Blenda, Omo, Jif, Sun, Zalo og Milo.

Et generelt forbud mot prisforskjeller har ikke tilsynet mandat til å innføre, og det er heller ikke vurdert i denne sammenheng. Nærings- og fiskeridepartementet har nedsatt en ekspertgruppe som skal drøfte dette spørsmålet. Gruppen skal etter planen avgi sin innstilling til departementet i januar 2020.


Artikkeltags