Kundene elsker GE

PÅ PALLEN: I hele Norge er det bare to selskaper kundene er bedre fornøyd med enn Gudbrandsdal Energi. Markedsleder Thomas Mathisen, til venstre, og markedsdirektør har sammen med alle kollegene tatt GE opp på pallen i Norsk Kundebarometer.

PÅ PALLEN: I hele Norge er det bare to selskaper kundene er bedre fornøyd med enn Gudbrandsdal Energi. Markedsleder Thomas Mathisen, til venstre, og markedsdirektør har sammen med alle kollegene tatt GE opp på pallen i Norsk Kundebarometer.

Artikkelen er over 3 år gammel

Gudbrandsdal Energi har tatt bronsen i årets utgave av Norsk Kundebarometer. Det er opp 13 plasser fra i fjor.

DEL

I Norges-toppenLillehammer: – Vi må klype oss i armen. Det er uvirkelig, sier markedsdirektør Jan Jansrud i GE.

Det vesle kraftselskapet i Gudbrandsdalen med hovedkontor på Vinstra har ligget øverst blant alle norske kraftleverandører i seks år, målt i kundetilfredshet. Nå tar GE et jafs opp fra 13. plass blant alle norske bedrifter med 83,3 prosent fornøyde kunder. GE er 0,1 prosentpoeng bak Flytoget som tar sølvet, og 1,5 prosent bak Finn.no som topper årets måling fra Handelshøyskolen BI.

Som om ikke det var nok på en morgen tidlig i uka, har GE nettopp passert 99.000 strømkunder. Målet er 100.000 kunder i jubileumsåret. GE fyller 100 år i år.

– Vi fikk meldingen mandag kveld, og Norsk Kundebarometer er den mest seriøse målingen i sitt slag i Norge. Vi har hatt som mål å gå helt til topps, men når vi nå er på tredjeplass, er det helt utrolig, sier Jansrud.

Femstjerners

På målingen får alle bedrifter med over 80 prosent tilfredse kunder fem stjerner. I år er det 16 slike bedrifter. Seks av disse er bilmerker. Hurtigruten og Vinmonopolet er også der oppe. Nest beste kraftleverandør, Fjordkraft, er på 29. plass, mens storebror Eidsiva er på 76. plass, riktignok opp fra 114. plass etter skifte av styreleder, administrerende direktør og en kraftig omorganisering.

– Den siste målingen gir oss et løft. Vi skal kunne hente 10.000 nye kunder i året framover, sier Jansrud og gjentar sitt mantra gjennom mange år: – Kundeservice.

GE hadde i sin tid lokale 20.000 kunder før de begynte å snakke med folk landet rundt. Snart har GE dobbelt så mange kunder i Oslo som de i sin tid hadde i Gudbrandsdalen.

Siden GE har en svært liten egenproduksjon av kraft, kjøper selskapets meklere kraft hver dag. Så legger selskapet på trekvart øre på kilowattimen og selger strømmen videre. Dersom selskapet tjener en hundrelapp i måneden på 100.000 kroner, blir det til slutt nette 60 millioner kroner i inntekt.

Tidlig oppe

Administrerende direktør Bjarne Slapgard var tidlig oppe tirsdag morgen etter at tallene ble offentliggjort mandag kveld.

– Jeg var på plass før klokka 07.00 og sa som sant er; de ansatte er råflinke. Her handler det om å ha respekt for kunden og være en sindig døl, sier Bjarne Slapgard.

Artikkeltags