Gå til sidens hovedinnhold

Ønsker ny Mjøsbru - bygget i tre

Artikkelen er over 8 år gammel

Tenk om den nye Mjøsbrua kunne bli bygget i tre! Per Prestrud og hans partikolleger har ennå ikke gitt opp tanken.

– Ifølge Statens vegvesen er det ikke endelig konkludert hva som blir byggemateriale for den nye brua. Utvikling og ny teknologi kan gi løsninger som kan være egnet for bruk av tre på et slikt prosjekt i framtida. Derfor har vi ikke gitt opp tanken, sier stortingsrepresentant Anne Tingelstad Wøien, Per Prestrud og Bente Strugstad, Lillehammer Sp.

Bygger høyt i tre

Trioen ble torsdag orientert om ulike tema da de besøkte Statens vegvesen og rådgivningsfirmaet Sweco i Lillehammer, som har konstruert mange av trebruene i Norge. Rune Abrahamsen, som er selskapets gruppeleder for bruer, vil ikke si så mye om eventuelt bruk av tre i en framtidig, ny mjøsbru.

– Man må respektere at Vegvesenet etter en grundig vurdering har kommet fram til at bruken av betong er mest rasjonelt.Abrahamsen kunne vise fram mye bruk av tre som imponerte politikerne. – Mye er mulig å få til hvis man vil. Blant annet er Sweco i full sving med å delprosjektere verdens høyeste trehus, som blir satt opp av Bergen boligbyggelag.– Det er viktig med skikkelige signalbygg. Og det er artig at vi har firma i Lillehammer som har slike oppdrag, sier Prestrud, som har engasjert seg sterkt for å få opp bruken av tre som byggemateriale. Varaordføreren i Lillehammer har fått med seg representanter fra Fylkesmannen, Oppland fylkeskommune og landbrukskontoret i en egen tregruppe.

Flere bygg

Det blir også framstøt for bruk av tre når kinoen i Lillehammer og kunstmuseet skal utvides.

– Vi har tatt mål av oss til å påvirke i alle sammenhenger. Kontakt med arkitekter, konsulenter og planleggere blir kjempeviktig. I tillegg er det lovmessig hjemmel for å stille krav om bruk av en viss andel tre i et område, sier Prestrud.

– Hva skal til for å få en ny Mjøsbru i tre?

– Det er det vi vil undersøke nærmere. Vi må selvsagt akseptere at tre ikke når opp i alle sammenhenger. Men det er dumt å ikke undersøke og prøve. Mjøsbrua er ikke ventet som en del av Nasjonal Transportplan i første omgang. Med tida kan teknologi og innovasjon gi andre løsninger. Det var heller ingen som visste hvordan Vikingskipet skulle bygges før det ble lansert, sier Sp-representantene.