200 flere elbiler enn i fjor

Eivind Falk vil ha ei framtid der alle bilister kjører elbiler. Han mener at fossilbiler er altfor gammeldags nå.

Eivind Falk vil ha ei framtid der alle bilister kjører elbiler. Han mener at fossilbiler er altfor gammeldags nå. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I Hedmark og Oppland er det i år solgt over 200 flere elbiler mer enn i fjor. Om 10 år er alle bensin- og dieselbiler på Norsk kjøretøyshistorisk museum, mener "elbilsjefen" i Mjøsregionen.

DEL

– Salg og etterspørsel av elbiler øker hele tiden. Denne økningen kommer ikke til å stoppe, sier Eivind Falk, styreleder i Mjøsen og omegn Elbilforening.

Stor økning på ett år

Det har skjedd en stor økning i salg av elbiler fra 2017 til 2018. I Hedmark har salget økt fra 280 elbiler i 2017 til 416 elbiler i 2018. I Oppland har salget på elbiler økt fra 263 til 360 i samme periode.

– Det er veldig mange her i distriktet som nå velger elbiler, sier Falk.

Les også: Opplendingene mest negative til elbil: – Helt forferdelig!

Les også: Elbilsalget i Norge øker

Statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikk viser at markedsandelen av nybilsalget har gått fra 12,4 til 17,7 prosent i Oppland, og fra 11,5 til 16,7 prosent i Hedmark.

Eivind Falk forteller at målet er å være på linje med Oslo i antall salg av elbiler.

– Vi nærmer oss sakte Oslo, der 38 % av nybilsalget er elbil, sier elbil-entusiasten.

Flere årsaker til elbilsalg

– Det er større fokus på klima og miljø. Og folk har nå blitt mer miljøbevisste. Elbilene gjør jobben med å kutte utslippene, sier Falk.

Les også: Et elektrisk steg videre

Les også: Dølene kjøper elbiler før bommene kommer på E6

Falk forteller at dersom alle biler som selges er elektriske i 2025 vil den totale andelen elbiler utgjøre omtrent 40 prosent. Med en million elbiler kutter Norge to millioner tonn CO₂ i året.

– Valget vi gjør når vi velger elbil fremfor en fossilbil, er vårt alles bidrag til det grønne skiftet. Vårt fremste forskningsmiljø på området, Transportøkonomisk institutt, er klare på at en overgang til elbil er den mest effektive måten å kutte klimautslippene på. Elbilen er klimapolitikkens lavthengende frukt, sier Falk.

Eivind Falk ønsker store ladestasjoner som tilbyr flere bilister både hurtiglading og pølseservering.

Eivind Falk ønsker store ladestasjoner som tilbyr flere bilister både hurtiglading og pølseservering. Foto:

Den andre grunnen til elbilens popularitet som Falk legger fram, er den økonomiske gevinsten.

– Folk setter jo veldig pris på gratis parkering, gratis passering av bom og det at det er generelt mye billigere å kjøre elbil, sier Falk.

– Trenger flere ladestasjoner

For at folk skal kjøre elbil, trengs det muligheter for å lade. Eivind Falk mener det er veldig viktig at kommunene prioriterer ladestasjoner, både for innbyggere og for turister som reiser til distriktet på ferie med sin elbil.

– Mjøsen og omegn elbilforening ønsker, og har en god dialog med kommunene i vår region, om et løft for å få fart på elmotoren i Innlandet, og vi er allerede i dialog med flere kommuner om gode tiltak og tilrettelegging for lademuligheter, sier Falk.

Eivind Falk forteller Elbilforeningen vil hjelpe kommunene i en felles dugnad for å nå klimamålene. Mjøsen og omegn elbilforening har en ambisjon om at innlandet skal bli Norges ledende elbil-region og lede an i det grønne skiftet.

Du kan finne nærmeste ladestasjon her.

Artikkeltags