Kulturministeren: – Frankfurt-prosjektet er den største satsingen på norsk kultur internasjonalt

OSLO  20180417.
Kulturminister Trine Skei Grande og direktøren for bokmessen, Juergen Boos under pressemøte om bokmessen i Frankfurt.


Foto: Berit Roald / NTB scanpix

OSLO 20180417. Kulturminister Trine Skei Grande og direktøren for bokmessen, Juergen Boos under pressemøte om bokmessen i Frankfurt. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto:

Oppland fylkeskommune er en av fire hovedsamarbeidspartnere når Norge skal være gjesteland på verdens største bokmesse i Frankfurt i 2019.

DEL

Hvert år er et land invitert til å være gjesteland under bokmessa i Frankfurt, og gjennom hele året fram mot den konkrete bokmessa om høsten. I 2019 er det Norge som har denne rollen, og litteraturfylket Oppland har fått en spesiell rolle som hovedsamarbeidspartner.

Dette ble offentliggjort tirsdag da direktøren av bokmessen, Juergen Boos, var i Norge.

– Frankfurt-prosjektet er den største satsingen på norsk kultur internasjonalt, og legger til rette for økt kultureksport. Videre gir prosjektet svært gode muligheter for omdømmebygging og for profilering av Norge og norske næringsinteresser. Norsk næringsliv og andre institusjoner ser mulighetene prosjektet gir, og det gleder meg å se at flere har kommet på banen. Et godt samarbeid mellom det offentlig og private vil gjøre at 2019 blir et år uten sidestykke for norsk kultur i utlandet, sa kulturminister Trine Skei Grande under presentasjonen i Oslo.

Som gjesteland vil Norge være i fokus gjennom hele året. Gjestelandet har en paviljong på 2.300 kvadratmeter, og det er gjestelandet som er selve nyheten på bokmessen. Over halvparten av alle mediesaker skrives om gjestelandet, forteller prosjektleder for Oppland fylkeskommune, Mari Nørstegård Tomren.

– Frankfurt 2019 er den største norske kultursatsingen utenlands noensinne og representerer et gedigent utstillingsvindu mot et bredt, internasjonalt publikum. Oppland fylkeskommune ønsker å benytte Frankfurt 2019 til å synliggjøre Oppland som en kunst- og kulturdestinasjon. Det er grunn til å tro at reiselivet spesielt vil få et løft i etterkant av prosjektet, sier Tomren.

2019 vil bli et aktivt år for kulturen i Oppland.

Som partner får vi tilgang til internasjonale møteplasser, stor synlighet blant potensielle kulturturister og eksponering i media. Det skal arrangeres en rekke pressereiser med tyske journalister og bloggere, og den aller første pressereisen går til Lillehammer i forbindelse med Litteraturfestivalen i år, og det planlegges flere pressereiser til andre deler av fylket i perioden, sier Tomren.

Nå begynner den store kultursatsingen å være fullfinansiert. Staten har avsatt 30 millioner til prosjektet, hvorav 15 millioner over årets statsbudsjett. 10 millioner kommer fra private stiftelser og 10 millioner er rent private midler, prosjektet har et totalbudsjett på i overkant av 50 millioner.

De andre hovedsamarbeidspartnerne er Thon hotels, Norway Health Tech og Oslo kommune.


Artikkeltags