Ove Nielsen kjøpte Mjøsfergen

Ove Nielsen siste investering: Mjøsfergen. Prislapp: 500.000 kroner.

Ove Nielsen siste investering: Mjøsfergen. Prislapp: 500.000 kroner. Foto:

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

REDER: Ove Nielsen er ikke som andre nyslåtte millionærer. Han kjøper Mjøsfergen - i en alder av 82 år. Og har høytsvevende planer.

DEL

LILLEHAMMER/MENGSHOL: I kaianlegget på Mengshol ligger Mjøsfergen. Innkjøringen og ferja bærer preg av at det er 19 år siden den siste bilen ble fraktet over Mjøsa i rutetrafikk. Her er det forfall.

N forlater den snart kaia - om Ove Nielsen fÂr det som han vil. Den tidligere eieren av pensjonatet Bellevue i Lillehammer har realisert verdier p salget av eiendommen. Han har kj¯pt ferja for 500.000 kroner av selskapet Trade & Investment for  bruke den i sitt nye prosjekt i Moelv: Fremme av ¯kologisk jordbruk og gr¯nn mat i Innlandet. P ferjedekket, som en gang ga plass til 30 biler, ¯nsker Nielsen  servere vegetarmat.

Flyttes til Moelv

Fra 1963 og fram til 1987 gikk den i daglig rute mellom Mengshol og Gj¯vik. NÂ er Mj¯sfergen et trist syn.

Nielsen har heller ikke planer om et videre liv p Mj¯sa for den 43 Âr gamle ferja p 260 bruttotonn. Han vil slepe den til Moelv. Der havner den i en t¯rrdokk - om Nielsen fÂr gjennomslag for planene og kommunal tillatelse til  plassere den hvitmalte ferje i det vakre mj¯slandskapet.

- Hvorfor Mj¯sfergen?

- Det er trist  se bÂten i opplag. Ferja passer inn i mitt ¯kolandsby-konsept i Moelv. Vi skal etablere et milj¯ for vegetarmat og ¯kologisk dyrket frukt og gr¯nt. Ferja kan bli en spennende restaurant, en frisksportsrestaurant. Her skal vi selge ¯kologisk dyrkede frukt og gr¯nnsaker til fornuftige priser. Ferja kan vi ogs bruke til kulturelle arrangementer; teater, opera og konserter, sier Nielsen.

Han mener regelverket for kommersiell frakt av passasjerer gj¯r det for komplisert og kostbart  sette ferja p vannet.

- Motoren skal demonteres og selges. Tanken er  bygge et aluminiumsbygg over ferjedekket.

Kj¯pte restaurant

Nielsen har vÊrt i kontakt med den kommunale ledelsen i Ringsaker. Han har funnet et sted han mener passer godt og hÂper  f fortgang i prosessen med  bygge t¯rrdokk. Han mener en t¯rrdokk vil vÊre ideelt i forhold til eventuelle storflommer.

NÊringssjef i Ringsaker kommune, Hermod ÿstberg, sier de tar Nielsen p alvor og har hatt et m¯te med ham hvor planene ble presentert.

- Han tenker h¯yt, fritt og spenstig, ja utradisjonelt. Vi ¯nsker prosjekter som kan utnytte strandsonen, men tiden fÂr vise om det er noe som passer inn. Vi har bedt Nielsen om konkretisere planene. SÂ fÂr vi, sier ÿstberg.

Ove Nielsen vil ikke bruke kun egne kroner i Moelv.

- Jeg jobber med  finne medinvestorer. Jeg har involvert flere personer i prosjektet, sier Nielsen, som beskriver samarbeidspartnerne som gr¯nne kapitalister.

Ferja er ikke den eneste handelen i kj¯lvannet av salget p Bellevue. Nielsen har kj¯pt seg inn i vegetarrestauranter Vegeta Vertshus i Oslo. Kj¯pet ga ham styreplass. Der har han snakket varmt om Lillehammer-navnet og fÂtt gjennomslag for  servere Lillehammer-lunsjen i hovedstaden.

Selv har den tidligere danske OL-deltakeren i roing vÊrt vegetarianer i 50 Âr.

Advokat

Nielsen, som i en Ârrekke drev Bellevue, er 82 Âr. Han har sikret seg at hans prosjekter og ¯konomi blir ivaretatt.

- Om jeg faller fra, vil en stiftelse videref¯re arbeidet, sier Nielsen. Han har engasjert advokat Werner Forr Nystuen i Lillehammer til  forvalte verdiene etter sin tid. Det er snakk om noen millioner - etter salget til Mj¯sbygg. I tillegg sitter han igjen med bygningen Traro og Trararos terrasse, eier ytterligere to boligeiendommer i Lillehammer og 30 prosent av utbyggingsselskapet p Bellevue.

- Jeg ¯nsker  lage noe for framtiden, noe som tjener samfunnet. Noen vil le av planene og tankene mine. Det er jeg vant til. Men det er med dette prosjektet som det jeg har opplevd gjennom Ârene i Lillehammer: Noen st¯tter meg hele vegen.

Jo, jeg tror vi skal f til det her, sier Nielsen.

'

Artikkeltags