Coca-Cola felt av matvarebransje-utvalg: I strid med reglement for markedsføring mot barn

Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) mener YouTube-kanalen CokeTV benytter virkemidler som særlig appellerer til barn.

DEL

MFU har felt Coca-Cola Norge for å ha opptrådt i strid med MFUs retningslinjer, skriver de i en pressemelding.

Klaget inn CokeTV

Forbrukerrådet klaget inn YouTube-kanalen CokeTV for å være i strid med retningslinjene for barn under 13 år og for å være uaktsomme overfor ungdom 13-18 år.

Klagen er delvis tatt til følge, og utvalget konkluderer med at enkelte av episodene i CokeTV vurderes som markedsføring særlig rettet til barn.

I begrunnelsen heter det: "CokeTV er ikke tydelig nok merket som markedsføring. Etter Utvalgets oppfatning, er det å kombinere programledere eller gjester med særlig appell til barn, som også gjør aktiviteter som særlig appellerer til barn, i en kanal som ikke er tydelig merket reklame på et åpent medium som YouTube, samlet sett i strid med MFUs retningslinjer".

Greit for 13-18-åringer

Overfor gruppen 13-18 år vurderer Fagutvalget at reklamen ikke er uaktsom, og tar derfor ikke klagen til følge. Fagutvalget mener det er et forbedringspunkt med hensyn til aldersgrense for konkurranser.

FAKTA

* Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer.

* Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as.

Artikkeltags