Ny bru står klar for vårflom på nye E6

I forrige uke ble forskalingen på nye Nederkvern bru i Brumunddal fjernet. Den nye brua over elva Brumunda er den største konstruksjonen som bygges på E6 forbi Brumunddal.

DEL

Totalentreprenøren Veidekke har jobbet med brua i vinter. Selve støpen ble gjennomført i mars i år.

- I vinterlandet Norge er det viktig å planlegge smart, slik at vi får utnyttet årstidene best mulig. Det har derfor blitt gjort mye arbeid på de store konstruksjonene over elver og bekker med lav vannføring i vinter, slik at vi nå er klare til å ta imot vårflommen når snøsmeltingen øker på i høyereliggende strøk, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Veidekke brukte tre betonglag i skiftordning da de støpte brua.

- Nye Nederkvern bru er bygd som en ettspenns bjelkebru med et spenn på 40 meter. På det bredeste er brua 24,6 meter bred. Tre betonglag jobbet på skift i 26 timer og det ble brukt 2650 kubikk med betong og 476 tonn med armering i den solide brua, sier Moshagen.

Byggherren Nye Veier investerer ca. 600 millioner kroner på den tre kilometer lange strekningen forbi Brumunddal.

- Firefelts motorvei med flere store konstruksjoner, nytt kryss for Brumunddal, nye lokalveier, oppgradert strandsone og ny gang- og sykkelvei koster totalt ca. 600 millioner kroner, sier Moshagen.

43 kilometer med ny firefelts E6 fra Kolomoen til Moelv åpner i 2020. Første delstrekning, fra Kolomoen til Kåterud, åpner oktober 2019.

Artikkeltags