- Sløser bort pengene på primadonnaer

Kraftselskapene kaster bort penger på Tippeligaen i et mislykket forsøk på å skaffe seg goodwill, mener adm. dir. Erik S. Winther i Gudbrandsdalen Energi.

Kraftselskapene kaster bort penger på Tippeligaen i et mislykket forsøk på å skaffe seg goodwill, mener adm. dir. Erik S. Winther i Gudbrandsdalen Energi. Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

Erik S. Winther fyrer løs mot kraftkollegaers fotballsponsing. Bli med i debatten!

DEL

Tidligere var toppfotballens hovedsponsorer bank og forsikring, men nå har de fått konkurranse fra kommunalt eide selskaper.

Denne sesongen vil 11 av 16 lag i Tippeligaen har et kraftselskap som én av hovedsponsorene, noe som betyr at det vil strømme 40 millioner kraftkroner inn i Tippeligaens klubbkasse.

Det viser en gjennomgang Teknisk Ukeblad har gjort.

Si din mening nederst i artikkelen!

- Bare tull

Administrerende direktør Erik S. Winther i Gudbrandsdalen Energi fnyser av sine kraftkollegaer og mener sponsoravtalene er storstilt sløsing av kundenes penger.

– Selskapene har en illusjon om at å ha navnet på en fotballdrakt vil gi selskapet goodwill blant kundene. Men det er meningsløst å bruke strømkundenes penger på disse fotballspillerne. Vi sponser ingen som har mer enn nok fra før. Vi deltar heller ikke i menneskehandel, sier han til Teknisk Ukeblad

- Det blir ikke billigere strøm til kundene av å sponse landets best betalte primadonnaer, sier Winther.

Les også: Ilsetra sponser Ham-Kam

Hva mener du? Er fotballsponsing sløsing med pengene eller er det viktig med tanke på synlighet og omdømme?

Eller er dette noe av forklaringen på at Oppland ikke har noe fotballag i toppen?

Skriv hva du mener under artikkelen.

Slik får Gudbrandsdalen en toppklubb i fotball (Her kan du også lese GDs redaktør Kristian Skulleruds artikkel om toppfotball i Gudrbandsdalen. Den sto på trykk 25. oktober 2088)

- Synlige

Stian Røisland hos Lyse som er inne som sponsor for Viking forteller til bladet at for dem handler fotballsponsingen om å være synlig, både nasjonalt og lokalt.

– Det er mye følelser rundt Viking, og klubben har et veldig sterkt merkevarenavn lokalt, som vi vil assosieres med. De er store i det viktige massemarkedet. Spør du i tillegg folk rundt om i landet hva de assosierer med Lyse, vil nok mange svare Viking. At vi er på brystet på Vikingdrakten er med på å bygge logoen vår, og logokjennskap er viktig i vår markedsføring, sier Røisland.

- Ansvar lokalt

Ruhne Nilssen i Skagerak Energi sponser Odd Grenland og mener fotballsponsing er et flott utstillingsvindu for selskapet.

– Dette viser at vi tar ansvar lokalt. Det er viktig for regionen å ha et toppserielag i fotball, og vi har muskler til å hjelpe til. Og selv om denne sponsorvirksomheten ikke salgsfremmende, er det veldig effektiv omdømmebygging, sier han.

Hva mener du? Er fotballsponsing sløsing med pengene eller er det viktig med tanke på synlighet og omdømme?

Eller er dette noe av forklaringen på at Oppland ikke har noe fotballag i toppen?

Skriv hva du mener under artikkelen.

Artikkeltags