Stanser E6-planlegging

Ringebu kommunestyre vedtok tirsdag kveld å gå for en ny E6 strekning. Statens Vegvesen varsler konsekvenser.

Ringebu kommunestyre vedtok tirsdag kveld å gå for en ny E6 strekning. Statens Vegvesen varsler konsekvenser. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Statens Vegvesen stanser den formelle planleggingen av E6 på strekningen Elstad - Frya etter vedtaket i Ringebu kommunestyre tirsdag kveld.

DEL

Det sier regionvegsjef i Statens Vegvesen, Per Morten Lund til GD.

Vesentlig utsettelse

Vegvesenet har vært spente på hva som kom til å skje i Ringebu, med sterke krav om å endre trasevalget. Tirsdag kveld vedtok kommunestyret, med 13 mot åtte stemmer, å gå for en planlegging av ytre trase og dermed gjøre om vedtaket om trasevalg fra 2012.

- Vi skal vente til vi får det formelle vedtaket. Men så raskt som mulig skal vi nå vurdere konsekvensene av dette. Det er åpenbart at vedtaket vil bety en vesentlig utsettelse av planleggingsprosessen som er i i gang, sier Lund.

Han sier at Vegvesenet kommer til å stanse den formelle planleggingen av E6 strekningen Elstad i Ringebu til Frya og Sør-Frons grense.

LES OGSÅ: Ringebu valgte ny veg

Fare for utsettelse

– Blir det utsettelse av byggestart for E6?

– Dette kan bety en forsinket byggestart, men det er avhengig av hvor lang tid prosessen vil ta. Det er antydet opp imot to år forsinkelse av planleggingen. Da er det fare for utsettelse av byggestart, som er planlagt høsten 2017, sier Lund.

Koster millioner

– Planleggingen er basert på en vedtatt plan. Inntil videre, til vi vet rammer for videre planlegging, må arbeidet stanses.

Det betyr at vi også innstiller arbeidet med opptrekksarmen til Ringebu sentrum og grunnervervet som vi er i gang med i området, sier Lund.

– Kommunestyret har vedtatt at de ønsker parallelle prosesser, med både tidligere vedtatt plan og ny strekning?

– Vi registrerer det. Vi må nå se på vedtaket og ha en runde internt på hva som er mulig, sier Lund.

– Ressurskrevende?

– Det er ingen tvil om at to prosesser er mer ressurskrevende enn en.

– Økte kostnader?

– Dette vil koste noen millioner kroner. I tillegg har vi bruk noen millioner på første utredning, som vi da ikke får bruk for, sier vegsjefen.

Forstår ikke stans

Arne Fossmo (Ap) som fremmet forslaget om ny trasé og to parallelle utredninger i kommunestyret tirsdag, sier at han ikke forstår hvorfor reguleringsarbeidet på hele strekningen skal stanses.

– De kan kjøre parallelle løp på strekningen nord for Våla, mener Fossmo. Han peker også på at det er gjort grundige vurderinger av det nye alternativet tidligere.

– Det er gjort en jobb her og alt skal vel ikke vurderes på nytt.

– Byggestart kan blir utsatt?

– Det er ikke noe problem med en utsettelse, hvis vi får den vegen vi vil ha, sier Arne Fossmo.

– E6-prosjektet må deles

– Det ser ut til å være en erkjennelse av at en ny trasé fører til utsettelse av E6-utbyggingen. Vi vil unngå at en utsettelse av E6 i Ringebu også betyr en utsettelse av E6 for Sjoa-Otta. Hvis en utsettelse bekreftes vil vi be om at prosjektet splittes opp. Sjoa-Otta må da bygges ut uavhengig av hva som skjer i Ringebu, sier Sel-ordfører Dag Erik Pryhn, som sammen med de andre ordførerne i E6 Forum Gudbrandsdal advarte mot et nytt vedtak i Ringebu.

– Er en oppdeling av utbyggingen hensiktsmessig?

– Nei, men vi må forholde oss til realitetene. Vi må unngå full stopp i E6 utbyggingen i 2016–2017. En oppdeling vil også føre til en betydelig kostnadsøkning, mener Pryhn.

Venter på saken

Fylkesmann Kristin Hille Valla sier at de ikke tar stilling til dette før de har en sak på bordet.

– Da følger vi de retningslinjer som er. Arbeidet som er lagt ned i E6 i Ringebu er retningsgivende for det vi mener, men vi kan ikke si noe mer før saken foreligger, sier Hille Valla.

– Kan du si noe om behandlingstida?

– Vi forholder oss til plan- og bygningsloven. Hvis det skal utredes en trasé, som ikke er utredet, inntrer frister og høringsrunder som i andre slike saker, sier hun.

– Det nye vedtaket i Ringebu bør ses i sammenheng med den regionale planen for Gudbrandsdalslågen, slik at effekten av en slik trasé blir vurdert i sammenheng med andre aktuelle tiltak før det fattes noe nytt vedtak, mener fylkesrådmann Rasmus Olav Vigrestad og Heidi Eriksen, prosjektkoordinator regional plan for Gudbrandsdalslågen.

Artikkeltags