Dette kan du kreve i kompensasjon for strømbrudd

Mange tusen strømabonnenter har vært uten strøm tirsdag og onsdag. Sjekk her om du har krav på kompensasjon fra nettselskapet.

Mange tusen strømabonnenter har vært uten strøm tirsdag og onsdag. Sjekk her om du har krav på kompensasjon fra nettselskapet. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Er strømmen borte i 12 timer, kan du ha rett på erstatning fra nettselskapet.

DEL

Det begynner å bli lunkent i en del kjøleskap og frysere i utpå formiddagen onsdag, etter et omfattende strømbrudd i forbindelse med den første snøen.

Det bør du ta en prat med forsikringsselskapet du har innboforsikring om.

Men om strømmen er borte i mer enn 12 timer, kan du også ha krav på kompensasjon fra nettselskapet.

Det er i så fall hvor lenge strømmen har vært borte, som avgjør hvor stor kompensasjon du har rett på. Skulle strømmen komme tilbake i perioder, skal du vite at flere påfølgende avbrudd regnes under ett, om du ikke får strømmen tilbake i minimum to timer sammenhengende.

Kompensasjon gis med disse satsene:

Strømavbrudd på 12–24 timer: 600 kroner

Strømavbrudd på 24–48 timer: 1300 kroner

Strømavbrudd på 48–72 timer: 2700 kroner

Satsen øker dessuten med 1300 kroner for hvert døgn ut over 72 timer.

Slik søker du om kompensasjon

Hvis du mener at du har krav på en slik kompensasjon fra ditt nettselskap, sender du et skriftlig krav direkte til dem. Det lønner seg ikke å vente lenge med å fremme et slikt krav. Eidsiva Energi har tidligere oppgitt at krav som framsettes mer enn tre måneder etter strømbruddet, automatisk vil bli avslått.

I kravet må du oppgi dato for strømbruddet, hvilken adresse det gjelder og kundenummeret ditt hos nettselskapet.

Om nettselskapet avslår kravet, har du anledning til å påklage avslaget til Norges vassdrags- og energidirektorat.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken