Swix Sport kjøper Toko

Bjørn Krekke kan by fram mer en blå-Swixen. Fra 1. september eier Swix Toko. Foto: Asmund Hanslien

Bjørn Krekke kan by fram mer en blå-Swixen. Fra 1. september eier Swix Toko. Foto: Asmund Hanslien Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

Swix Sport kjøper opp konkurrenten Toko. Planen er å flytte deler av produksjonen til Lillehammer.

DEL

Kjøpet offentliggjøres i dag, onsdag. Swix har i lengre tid vært interessert i å kjøpe den sveitsiske smurningsprodusenten, som eies av Mammut. Årsaken er det mellomeuropeiske markedet, verdens største skismurningsmarked. Selv om Swix er verdensledende, har smurningen fra Lillehammer aldri fått fotfeste.

- Toko-smurning har den samme posisjonen i Mellom-Europa som Swix har i Norge. Vi har erfart at det er vanskelig å ta store markedsandeler, sier salgsdirektør Bjørn Krekke.

Nå er Toko på Swix sine hender fra 1. september. Krekke understreker at Swix og Toko fortsatt vil framstå som to atskilte varemerker.

- Bak kulissene vil vi imidlertid samordne flere av funksjonene, sier Krekke som mener oppkjøpet styrker posisjonen til Lillehammer i Swix-systemet og trygger arbeidsplassene her i byen.

- Planene er å flytte produksjonen av festevoks, klister og glider til Lillehammer, sier Krekke.

Artikkeltags