Toget truer hytteidyll ved Mjøsa

TETT PÅ: Ett spor tett på. Dobbeltspor her får konsekvenser.

TETT PÅ: Ett spor tett på. Dobbeltspor her får konsekvenser. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Hytteeiere langs Mjøsa fortviler over Jernbaneverkets planer om nytt krysningsspor. – De kan da ikke bare rasere alt dette, sier hytteeierne om Jernbaneverkets planer ved Mjøsa i Lillehammer.

DEL

Hyttefeltet i strandkanten nedenfor Dallerud i Søre Ål er unikt. 13 hytter ligger på rekke og rad langs stranda. Noe slikt får du ikke bygd i dag, men disse hyttene har vært eid av lillehamringer i generasjoner, fra lenge før dagens restriksjoner ble innført. Den eldste hyttetomta er 90 år gammel.

Ferieparadis

Dagens eiere har i årevis flikket og forbedret og ordnet på sine små ferieparadis, som ligger bare ti minutters bilkjøring fra by’n. Derfor er hyttene ekstra mye i bruk. Det er stille og fredelig her, usjenert og langt fra folk og trafikk. Bortsett fra toget, men dagens moderne tog bare visler forbi. Selv om jernbanesporet ligger tett på, trenger du ikke lenger heve stemmen når Intercity eller Trondheims-toget passerer.

Akkurat her mener Jernbaneverket at to 600 meter lange tog skal kunne passere hverandre. Det går ikke med bare ett spor. Krysningssporet må bli mellom 1,3 og 1,5 kilometer langt. Det skal samtidig helst bygges slik at det blir del av en fremtidig tospors jernbanelinje fram til Lillehammer.Det kan gå hardt utover hyttene.

– Vanvittig rasering

– Et slikt jernbanespor vil rasere noe vanvittig, mener Morten Rafland, hytteeier i andre generasjon av et koselig krypinn fra 1936.

Hytteeierne er orientert om at det kan bli nødvendig med store skjæringer i terrenget og utfyllinger i Mjøsa. De ser på stranda si og rister på hodet. I brevet fra Norconsult, som har fått oppdraget fra Jernbaneverket, går det fram at formålet med krysningssporet er å øke kapasiteten på linja først og fremst for godstog.

– De kunne forlenget Gjøvik-banen til Lillehammer, så kunne godstogene gått på andre side av Mjøsa, sier Oddvar Pettersen.

– Det blir vel dobbeltspor her før eller senere likevel?– Det tror jeg ikke noe på, sier Morten Rafland, og avslører lite tillit til at Jernbaneverket evner å gjennomføre store planer.

– De vil ta de eneste strandeiendommene som finnes i Lillehammer, sier Eirik Røysheim.

– E6 på den ene siden og jernbanen på den andre, de ødelegger alt som er av strandlinje. Se på Skaugstunnelen (litt lenger sør) som de sprengte for noe få år siden. Nå er det en skjæring dekket med sprøytebetong. Et fælt sår i terrenget, sier Per Kristiansen.

Millioner

Også hytta til Kristiansen er godt vedlikeholdt, og har terrasse med kjempeutsikt over Mjøsa. Deler av terrassen ligger lunt til for vind fra både nord og sør, og på stranda har han stor brygge med benker og bord.

– Jeg hadde ikke solgt hytta mi for tre millioner kroner, sier Kristiansen.

Nå lurer karene på hvor mye de vil bli tilbudt dersom det går slik at Jernbaneverket må løse inn eiendommene. En annen av hytteeierne, som la hytta ut for salg, skal ha fått bud på to millioner, har de hørt. Det har ikke lyktes GD å få bekreftet dette.

– Vi vil aldri få nok til å bygge noe tilsvarende. Det er det jo heller ikke lov å gjøre, sier far og sønn Oddvar Pettersen og Eirik Røysheim.

Rafland og Kristiansen er enige.

– Vi gir oss ikke uten sverdslag, sier karene, og blir på flekken enige om å kontakte advokat.

Høringsfristen er 28. august.

Flere alternative løsninger

Norconsult har på oppdrag fra Jernbaneverket utarbeidet flere alternativer for «Dallerud krysningsspor», som prosjektet heter.

Noen av alternativene er allerede forkastet. Blant dem som gjenstår er alternativ 3b foreløpig rangert på førsteplass. Alternativet viser et spor som går på en mindre fylling i Mjøsa før det går inn i terrenget gjennom en 800 meter lang skjæring. Hytteeierne rammes hardt.

Ved andre alternativer, som fortsatt er med i vurderingene, går deler av strekningen i tunnel, eller begynne lenger sør. Endelig planforslag skal utarbeides i høst og sendes til kommunal behandling i oktober.

Artikkeltags