– Utenlandske vogntog venter når Vegvesenet varsler storkontroller

DEKK OG KJETTINGER: Kontrollleder Stein Hornsletten i Statens vegvesen kontrollerer mønsterdybden på dekkene til en trailer ved kontrollstasjonen på Bergerønningen i Alvdal. Flere mener nå at sjåfører venter ut disse varslede kontrollene.

DEKK OG KJETTINGER: Kontrollleder Stein Hornsletten i Statens vegvesen kontrollerer mønsterdybden på dekkene til en trailer ved kontrollstasjonen på Bergerønningen i Alvdal. Flere mener nå at sjåfører venter ut disse varslede kontrollene. Foto:

Det er den klare mistanken fra både bilbergere og lastebileierforbundet. Etter forrige ukes storkontroll har trykket fra utenlandske vogntog på riksveg 3 vært høyere enn normalt, mener de.

DEL

Innlandet(Østlendingen): Forrige uke rykket Statens vegvesen ut å meldte om storkontroll av dekk og kjettinger på Bergerønningen i Alvdal.

Fokuset var på fjellovergangen over Kvikne og sjekke hvordan tungtransportene som kom nordfra var skodd i det rufsete vinterværet.

Åtte-ni ansatte fra Statens vegvesen var i sving hver dag under kontrollen.

Én ble alvorlig skadet

I etterkant av den varslede storkontrollen har Østlendingen mottatt flere henvendelser på at trafikken av vogntog, og spesielt de utenlandske, økte voldsomt i løpet natt til lørdag og lørdag.

I løpet av helgen var det også flere ulykker og uhell langs riksveg 3. Blant annet den alvorlige frontkollisjonen mellom en brøytebil og et utenlandsk vogntog i Messelt-svingen i Stor-Elvdal.

Sjåføren av brøytebilen ble alvorlig skadet i ulykken, men ser ut til å sluppet unna den voldsomme kollisjonen med bruddskader.

Arild Olsbak er daglig leder i Olsbak Transport AS på Koppang, som blant annet har i oppdrag å brøyte riksveg 3.

– Vår sjåfør som kjørte natt til lørdag har meldt tilbake om ekstrem høy tetthet av utenlandske vogntog. Dette er en natt hvor det vanligvis ikke er spesielt mye trafikk, sier han.

Dette åpner for spørsmålet om de utenlandske vogntogene faktisk står og venter på at varslede kontroller skal avsluttes før de dundrer sørover på riksvegen.

Ja, mener både Norges Lastebileierforbund (NLF) og bilbergeren som opererer mellom Hamar og Tynset.

– Dette har vi flere kilder på, og det virker ganske åpenbart. Denne helgen sies det at trykket ble voldsomt høyt etter at kontrollen på Bergerønningen var avsluttet på fredag, sier regionsjef i NLF, Guttorm Tysnes til Østlendingen.

Voldsomt trykk

Også han som har jobben med å berge alle vogntogene mellom Hamar og Tynset, Jon Jevnaker hos Auto Assistanse Hamar, bekrefter det samme inntrykket.

– Disse gutta prater sammen. Kjører det en som ser en storkontroll, så sier han ifra til resten av gjengen, sier han.

Han så tettheten selv meg egne øyne lørdag ettermiddag.

– Da jeg kjørte sørover igjen med vrakene etter ulykka i Messelt-svingen så jeg nesten utelukkende utenlandske vogntog. Trykket er slik etter storkontroller, mener han.

Kjent med venting

Fagsjef i Statens vegvesen, Geir Thomas Finstad, er enig i at dette er praksis for mange sjåfører, men er klar på at det ikke bare gjelder de utenlandske.

– Dette skjer året rundt, og vi vet at mange venter til kontroller er avsluttet. Det gjelder både varslete og ikke varslede kontroller. Samtidig erfarte vi også en ekstra trafikkmengde på lørdag, sier han.

– Hvorfor ble kontrollen på Bergerøninngen varslet?

– Denne gangen falt vi ned på det, men vanligvis varsler vi ikke om kontroller, sier han.

Finstad er kjent med at det finnes flere kanaler for å varsle om kontroller.

– Vi vet at dette forekommer mellom sjåførene. Blant annet på Facebook, sier han.

Tysnes etterlyser stikkprøvekontroller i etterkant av de varslede storkontrollene. Det skjer ifølge Finstad.

– Det er ikke slik at alle mann reiser hjem og legger seg på sofaen. Våre mannskaper går i turnus og vi har kontrollvirksomhet hele tiden. Også etter storkontroller, sier han.

Etterlyser grensekontroller

Fra NLF sin side har de i flere omganger etterlyst et eget vinterførerkort for vogntogsjåfører, og at bilene deres må sjekkes på grensa når de kommer inn i landet.

– Her må det rustes opp med mannskaper, slik at når sjåførene er inne til den obligatoriske tollkontrollen kunne bilene vært sjekket for slitasje på dekk og tilgang på kjettinger. Den jungeltelegrafen ville spredd seg raskt og ville hatt en avskrekkende effekt, mener han.

Artikkeltags