Ni varebiler fikk ikke kjøre videre – var for tungt lastet

Det samlet seg opp med kasser og esker på kontrollstasjonen i Øyer. Det var resultat etter lossingen som måtte til før varebilene fikk kjøre videre. I bakgrunnen, ved Øyervekta står nok en varebil som var for tung. Den venter på frakthjelp.

Det samlet seg opp med kasser og esker på kontrollstasjonen i Øyer. Det var resultat etter lossingen som måtte til før varebilene fikk kjøre videre. I bakgrunnen, ved Øyervekta står nok en varebil som var for tung. Den venter på frakthjelp. Foto:

– Det er nedslående at så mange varebiler lastes for tunge, sier Aksel Stubberud som var kontrolleder for Statens vegvesen under onsdagens aksjon.

DEL

Varebilene var lastet med litt av hvert – fra flyttelass, stålvarer, bøker og til ymse løsøre. I alle fall seks av de ni bilene var norskregistrerte. Kontrollen på Øyervekta pågikk fra onsdag morgen og fram til cirka klokken 15.30.

Ombygging blir tung

En varebil på grønne skilter har ikke lov til å ha høyere totalvekt enn 3,5 tonn. Det kontrollørene i Statens vegvesen regelmessig opplever er at varebiler gjerne er ombygd for å ha større varerom. Attpåtil er de kanskje påmontert en bakløfter for lettere lasting og lossing. Ombyggingen kan godt være godkjent, men det får noen konsekvenser for den praktiske bruken.

– Den høyere egenvekten med bakløfter og påbygg gjøre at den praktiske lastekapasiteten da kanskje bare blir på 300 - 400 kilo, før grensen på totalvekt 3.500 kilo passeres, sier kontrolleder og inspektør Aksel Stubberud.

Noen av bilene som ble stoppet i Øyer losset av og dro videre – mens andre ble stående og vente på fraktassistanse.

500 kilo for mye

– Det må bemerkes at ingen varebilene hadde graverende overvekt. Verst var nok bilen med henger som hadde et blankslitt dekk. Hengeren var registrert for 1.300 kilo men var lastet opp mot 500 kilo for tungt, sier Stubberud.

Under dagens kontroll ble flere personbiler stoppet med for mye snø på taket.

– Det er farlig. Når kupeen blir varm kan snøen lett skli fram og dekke hele frontruten under oppbremsing.

Bilene fikk ikke kjøre videre før de var børstet for snø.

En bil måtte også rydde toppen av dashbordet for gjenstander som hindret sikten.

To biler ble avskiltet på grunn av manglende periodisk kjøretøykontroll.

En bilfører hadde sertifikat der gyldigheten hadde gått ut.

Artikkeltags