Gå til sidens hovedinnhold

Samme flyselskap involvert i nesten-ulykke over Gudbrandsdalen

Artikkelen er over 5 år gammel

Torsdag  styrtet et postfly fra det svenske selskapet  West Atlantic på veg fra Oslo til Trømsø.

Det er samme flyselskapet som Statens havarikommisjon for transport omtalte i en rapport  sist høst om en nestenulykke med et fly i luftrommet snaue fire mil nordøst for Lillehammer, skriver Oppland Arbeiderblad.

Les saken: Fly holdt på å styrte over Lillehammer

Fullstendig knust

På krasjstedet er det bare små fragmenter igjen av postflyet som styrtet natt til fredag. Politiet håper de svarte boksene er intakte og kan gi svar på hva som skjedde, melder NTB.

Ifølge det svenske Sjöfartverket er det bare små fragmenter igjen av flyet i det 15 meter dype og 20 meter brede krateret ved innsjøen Akkajaure i Gällivare-fjellene, 10 kilometer inn i Sverige.

– Fra 33.000 fot har de styrtet i en hastighet på omtrent 9.000 fot i minuttet, sier flyredningsleder Anders Lännholm til Aftonbladet. Det tilsvarer over 160 kilometer i timen.

Ingenting tyder på at de to personene om bord – en 42 år gammel spansk kaptein og en 34 år gammel fransk styrmann – overlevde styrten.

– Kunne ikke gjøre noe

Flyet var på vei med post fra Oslo til Tromsø da det ifølge svenske radarer svingte svakt mot høyre og styrtet. Ifølge Lännholm var flygerne, som var alene i flyet, hjelpeløse.

– Selv om motorene hadde stanset, ville man kunne forsøkt å nødlande. Dette har skjedd svært rakst. Etterforskningen vil vise hva som forårsaket ulykken, men det er tydelig at de ikke kunne gjøre noe. Dessverre må noe ha gått rett til helvete, sier han.

Svensk politi kom fredag ettermiddag fram til ulykkesstedet. Undersøkelsene måtte imidlertid avsluttes da det ble mørkt.

– Vi kommer til å lete videre. Plassen er ganske liten, så hvis den svarte boksen har klart seg, har vi gode forhåpninger om å finne den, sier innsatsleder David Ögren til NRK.

Politiet understreker at de ikke har mistanke om at det har skjedd noe kriminelt i forbindelse med ulykken.

Havarikommisjonen bekymret

Bare for to måneder siden uttrykte Havarikommisjonen bekymring over selskapet West Atlantic, som har fløyet for Posten Norge siden 2006, skriver Nordlys.

Kommisjonen viser til to nestenulykker. I 2014 mistet selskapets flygere kontroll over et fly på vei fra Oslo til Trondheim fordi de ikke visste at de skulle fly raskere ved fare for ising. I 2010 gjorde en kombinasjon av sidevind og glatt rullebane at selskapets fly havnet utenfor rullebanen under landing i Longyearbyen, ifølge rapporten.

Både kapteinen og styrmannen hadde over 3.000 flytimer, og har vært ansatt i West Atlantic siden henholdsvis 2011 og 2008. Kapteinen hadde 2.050 timer i den aktuelle flytypen, mens styrmannen hadde 900 flytimer.

Kunne ikke skyte seg ut

Flyet var av typen Bombardier CRJ-200 og ble produsert i 1993. Det er ikke mulig å skyte seg ut av et slikt fly, slik man kan med militære fly.

– Vi har ikke hatt noen tekniske problemer med dette flyet eller denne flytypen tidligere, sier West Atlantic-sjef Gustaf Thureborn til NTB.

Posten har nedsatt et kriseteam som bistår West Atlantic.

– Våre og mine tanker går først og fremst til pilotene, deres pårørende og kolleger, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten. (©NTB)