Større interesse for sportsutstyr gjør nisjebutikker til gigantenes konkurrent

Flere nisjebutikker innenfor sportsutstyr seiler opp i skyggen av veksten til giganten XXL.

Flere nisjebutikker innenfor sportsutstyr seiler opp i skyggen av veksten til giganten XXL. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Stadig større interesse for mosjon og trening fører til økt konkurranse i sportsbransjen. Det gjør at små nisjebutikker kan utfordre store etablerte kjeder.

I skyggen av veksten til XXL, seiler flere nisjebutikker opp. På veksttoppen troner billigkjeden Sport Outlet som handler tilfeldige småpartier med merkevarer, skriver Dagens Næringsliv.

Ifølge en oversikt arbeidsgiverforeningen Virke har utarbeidet for avisa, er kjeden i en egen klasse med en årlig salgsvekst på 139 prosent i ­gjennomsnitt de siste fire årene.

Bransjeanalytiker Knut Erik Rekdal i Virke mener mange av de hurtigvoksende kjedene lykkes med å treffe smale nisjer i sportsbransjen.

Også sportsutstyrsleverandøren Norrøna ligger høyt på vekstlisten.

– Norrøna har valgt å ta større kontroll på sin egen distribusjon ved etablering av egne butikker for blant annet å unngå å konkurrere på pris. Norrøna leverer både høy vekst og gode marginer, sier Rekdal.

De to største sportsaktørene – XXL og Gresvig – har hatt en prosentvis vekst de siste fire årene på henholdsvis 15,9 og 3,2.

De har ulike holdninger til hvordan restpartier håndteres. Mens Gresvig har tilbakekjøpsavtaler med sine leverandører, velger XXL å holde seg unna denne måten å realisere varelager på.

Artikkeltags